W poniedziałek, 13 czerwca swoją oficjalną działalność zainaugurował nowy obiekt Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz Magazynem Studyjnym w Tczewie.
Uroczystość była zwieńczeniem dwuipółletniego, kosztującego ponad 22 miliony złotych, projektu. Fundusze na inwestycję w 85 proc. pochodziły z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a w 15 proc. z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pierwsi goście odwiedzą naszą nową tczewską placówkę już 2 lipca.
W uroczystym otwarciu tczewskiego oddziału wzięło udział ponad 150 gości, w tym Ambasador Królestwa Norwegii w Polsce, Karsten Klepsvik. Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jarosława Sellina, reprezentowała Karolina Tylus–Sowa, zastępca dyrektora Departamentu Funduszy Europejskich w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na uroczystości obecni byli także Wojewoda Pomorski - Dariusz Drelich, Prezydent Miasta Tczewa - Mirosław Pobłocki.
W oficjalnej inauguracji Centrum Konserwacji Wraków Statków wzięli udział przedstawiciele stowarzyszeń, uczelni wyższych oraz instytucji współpracujących z Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku, w tym goście z Norwegii: Hakon Halgrimsen, przedstawiciel Norweskiego Dyrektoriatu do Spraw Dziedzictwa Kulturowego, Espen Wæhle, Monika Hovdan oraz Pål Thome z Norweskiego Muzeum Morskiego w Oslo, Harald Hamre z Muzeum Stavanger oraz Inger Marie Egenberg z Muzeum Archeologii w Stavanger. Jego Ekscelencja, ksiądz biskup profesor dr. hab. Marcin Hintz, reprezentujący Kościół Ewangelicko-Augsburski oraz ksiądz infułat Stanisław Grunt, pobłogosławili i poświęcili gmach nowego oddziału Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
- Zarówno Polska, jak i Norwegia mają niezwykle długą tradycję morską. Centrum Konserwacji Wraków Statków daje świetną możliwość, aby te tradycje pielęgnować i prezentować zarówno historię nautologii, jak i współczesne osiągnięcia branży z morzem związanej - zaznaczył podczas otwarcia Ambasador Królestwa Norwegii, Karsten Klepsvik, podkreślając nowoczesność i świetne wyposażenie tczewskiego oddziału.
Centrum Konserwacji Wraków Statków oferuje bardzo dobre warunki pracy dla zespołu konserwatorskiego Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. - System wanien do konserwowania drewna pochodzącego z badań podwodnych, pracownia rentgenowska, skaner do modelowania 3D, spektrofotometr, suwnica, podesty ruchome: to sprzęt na najwyższym światowym poziomie – mówi Irena Rodzik, kierownik Działu Konserwacji Muzealiów NMM.
Innowacyjnym rozwiązaniem, zastosowanym w nowym oddziale, jest połączenie przestrzeni przeznaczonych do konserwacji zabytków z magazynem studyjnym czyli magazynem zbiorów, który jest przystosowany do zwiedzania. - Równie istotna jest zasada otwartości na zwiedzającego, wokół której zaprojektowany został budynek. Zwiedzający nie tylko będą oglądać unikatowe zbiory. Będą mogli uczestniczyć w życiu instytucji, obserwując przeprowadzane procesy konserwacji zabytków - podkreśla Szymon Kulas, zastępca dyrektora NMM i kierownik projektu budowy Centrum Konserwacji Wraków Statków.
Warto zaznaczyć, że eksponaty w magazynie CKWS będą systematycznie uzupełniane. - Przygotowaliśmy pierwszy „zestaw” muzealiów - na przykład dłubankę z Senegalu, elementy konstrukcyjne odkrytego i badanego w Zatoce Gdańskiej przez naszych archeologów podwodnych wraka, zwanego "Miedziowcem", czy też przykłady kajaków z naszej kolekcji. Często zaprzyjaźnione instytucje poszukują eksponatów do wystaw, Magazyn Studyjny umożliwi pracownikom innych instytucji, zapoznanie się z naszymi zbiorami i dokonanie wyboru odpowiedniego eksponatu - tłumaczy dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, dr inż. Jerzy Litwin.
Na ekspozycji w CKWS znalazły się także trzy zabytkowe jachty, które przez lata przechowywane były w magazynach Narodowego Muzeum Morskiego - Opty, na którym Leonid Teliga jako pierwszy Polak samotnie okrążył ziemię, Dal, który pod dowództwem Andrzeja Bohomolca w latach 1933-1934 wykonał pionierski rejs przez Atlantyk pod polska banderą oraz Kumka IV o wyjątkowej, spawanej konstrukcji. - Jacht Dal poddany został największym zabiegom konserwatorskim - opowiada Radosław Paternoga z Działu Historii Wychowania Morskiego NMM. - Przy "Kumka IV" i "Opty" nie trzeba było przeprowadzać aż tak dużych prac. Sprawdziliśmy stan poszycia, uzupełniliśmy brakujące elementy oraz przeprowadziliśmy ich konserwację.
W nowym oddziale NMM przygotowane zostały edukacyjne stanowiska interaktywne. Wykonane zostało również Wirtualne Muzeum Morskie – zestaw aplikacji na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne, które wspomagać będą działania edukacyjne, prowadzone wspólnie z Muzeum Wisły - oddziału NMM w Tczewie.
Pierwsi goście będą mogli zwiedzić tczewskie Centrum Konserwacji Wraków Statków i Magazyn Studyjny już 2 lipca.
Projekt "Centrum Konserwacji Wraków Statków wraz z Magazynem Studyjnym w Tczewie" realizowany jest w ramach Programu "Konserwacja i rewitalizacja dziedzictwa kulturowego", a wsparcia udzielono z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. Całkowity koszt projektu wynosi 22 mln zł. Zadanie jest realizowane w partnerstwie polsko-norweskim z Norweskim Muzeum Morskim w Oslo oraz z Muzeum Historii Kultury w Oslo.
rel (NMM)
Fot.: Krzysztof Mystkowski