Jest nam niezwykle przyjemnie donieść, że tym razem, piątą już z kolei, Nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza zdobyła "WYPRAWA SELMA - ANTARKTYDA - WYTRWAŁOŚĆ", poprowadzona przez Jachtowego Kapitana Żeglugi Wielkiej Piotra Kuźniara. Wyprawę objął patronatem Portal Morski.
Przyznała ją w czwartek 18 lutego, tradycyjnie w salonie kapitańskim Daru Pomorza, Kapituła Nagrody w składzie: Przewodniczący, syn kpt. Wiktorowicza, kpt. Mariusz Wiktorowicz i członkowie Kapituły: Joanna Zielińska i Marek Łucyk – Miasto Gdynia, Mira Urbaniak i Bohdan Sienkiewicz - Bractwo Kaphornowców oraz Waldemar Heflich Press Club Polska.
Selma Expeditions pod dowództwem Kapitana Piotra Kużniara startując z Hobart na Tasmanii, po zakończeniu udziału w słynnych regatach Sydney - Hobart, cały czas płynąc pod żaglami pokonała ponad 120-milową barierę paku lodowego i wpłynęła na Morze Rossa, rozmarzające na nie dłużej niż 8 tygodni w roku. Akwen - ze względu na bardzo niskie temperatury wody (poniżej minus 1°C), huraganowe i lodowate wiatry oraz szybkie obmarzanie jachtu - jest skrajnie trudny do żeglugi. Skipper Piotr Kuźniar wraz z 10-osobową załogą dopłynęli aż do brzegów Zatoki Wielorybów i 12 lutego 2015 roku dotarli do pozycji 78º 43’926 S, pobijając - rekord świata w żegludze „Najdalej na Południe”. Następnie, żeglując przez kolejne 4 dni wzdłuż Lodowca Szelfowego Rossa, w temperaturach poniżej minus 20°C, walcząc z ciągłym obmarzaniem, dopłynęli do cieśniny McMurdo oraz wyspy Rossa - miejsca historycznej, zimowej bazy Shackletona. Podczas postoju jachtu w zatoce Backdoor Bay przy wyspie Rossa, 6-osobowy „zespół górski”, kierowany przez kpt. Kuźniara, w trakcie 5 dni forsownego marszu zdobył szczyt aktywnego wulkanu Erebus – 3794 m n.p.m. W tym czasie na pokładzie Selmy Expeditions, 5-osobowy „zespół morski”, kierowany przez kpt. Tomka Łopatę oczekiwał na powrót kolegów, walcząc z napierającymi krami lodowymi i szykował jacht do powrotu.
Z końcem lutego 2015 Selma Expeditions rozpoczęła rejs powrotny oraz wyścig z zamarzającym morzem, docierając po kilku dniach do około 120-milowej bariery paku lodowego odgradzającego Morze Rossa od cieplejszych wód Oceanu Południowego. Podczas przechodzenia przez pole lodowe Selma Expeditions natrafiła na sztorm o sile wiatru 55 węzłów, który żeglarze zmuszeni byli przeczekać pływając przez dwie doby pod osłoną góry lodowej, w środku paku lodowego, walcząc ze śnieżycą i gwałtownymi zmianami kierunku wiatru. 5 marca Selma dotarła do niezamarzających wód Oceanu Południowego, a następnie żeglując wzdłuż brzegów Antarktydy, omijając góry lodowe, dopłynęła do Wyspy Piotra I na Morzu Bellingshausena.
24.03.2015 r. Selma Epeditions opłynęła Przylądek Horn z Pacyfiku na Atlantyk docierając do swej własnej pozycji z 08.04.2014 r., zamykając po 351 dniach wielką pętlę wyprawy: 21 595 mil morskich. Jedenaście dni później, 04.04.2015 roku, s/y Selma Expeditions zakończyła wyprawę SELMA ANTARKTYDA-WYTRWAŁOŚĆ w porcie Mar del Plata w Argentynie.
Kapituła przyznała w tym roku także Nagrodę Specjalną, którą wyróżniono inż. Zygmunta Chorenia, konstruktora i projektanta wielu żaglowców, w tym Daru Młodzieży, Pogorii, Iskry, Fryderyka Chopina, Alexandra von Humboldta i Royal Clipper - największego dotychczas żaglowca na świecie. Do tego ostatnio dochodzą przekazany już Wietnamskiej Akademii Mar. Woj. w Nha Trang LE QUY DON, budowany w Stoczni Remontowa Shipbuilding EL MELLAH, dla Algierskiej Marynarki Wojennej, oraz w stoczni w Splicie w Chorwacji największy pasażerski żaglowiec na świecie, pod który już położono stępkę.
Gratulujemy nagrodzonym!!!