W piątek, 29 maja na Wydziale Ekonomicznym w Sopocie odbyło się seminarium Morskiego Koła Naukowego. W wydarzeniu, które zorganizowano w ramach zbliżającego się Święta Morza, oprócz studentów, udział wzięli: Michał Stupak - specjalista ds. marketingu w ZMPG, Marcin Kamola - kierownik ds. rozwoju biznesu w terminalu DCT, a także dr Tomasz Nowosielski i dr Ernest Czermański z Instytutu Transportu i Handlu Morskiego na Wydziale Ekonomicznym.
Pierwsze wystąpienia dotyczyły badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Gdański, które obejmowały najważniejsze uprawnienia i kursy wymagane aktualnie do pracy w portach.
Studenci przedstawili tabele zawierające wskazane przez kierowników zawody, kwalifikacje i umiejętności te najbardziej pożądane. Wśród specjalności nie zabrakło operatorów sprzętów zmechanizowanych, czyli m.in. dźwigowych, sztauerów, brygadzistów i spawaczy. Wspominali także o zapotrzebowaniu ekonomistów i elektryków, jak i potrzebie znajomości branżowych zagadnień oraz języka angielskiego.
Podczas piątkowego seminarium mówiono również o problemie piractwa morskiego, które pojawiło się wraz z wymianą handlową. Znaczne ożywienie ataków nastąpiło na przełomie XX i XXI wieku, czego przyczyną, paradoksalnie, było przyjęcie zasad wolności mórz.
Według Międzynarodowej Organizacji Morskiej piraci wykazywali się znaczną aktywnością na morzu w latach 2010 i 2011, gdzie 2010 rok okazał się tym rekordowym. Jednak od 2012 roku notuje się coraz mniejszą liczbę napadów. Spadek ten spowodowany jest coraz szybszym rozwojem technik dotyczących bezpieczeństwa i ochrony. W jakich rejonach marynarze stają się najczęstszymi ofiarami napadów piratów? Wymieniono południowo-wschodnią część Azji, wybrzeża Somalii, zachodnią część Afryki, a także wybrzeża Ameryki Południowej i Karaiby.
Po prezentacjach studentów wypowiedzieli się specjaliści. Dr Tomasz Nowosielski odniósł się do najważniejszych zmian w prawie morskim, regulacjach wpływających na funkcjonowanie żeglugi morskiej, a także konwencjach, wśród których znalazła się Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL).
Następnie dr Ernest Czermański mówił o rozwoju transportu morskiego na Bałtyku i jego szybkiej rewitalizacji po dużym załamaniu w 2008 i 2009 roku. Przypomniał też, że Region Morza Bałtyckiego został szczególnie potraktowany, czego dowodem jest dokument Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego. Na zakończenie Michał Stupak z ZMPG zaprezentował dzieje portu od X do XXI wieku, a Marcin Kamola potencjał gdańskiego terminala kontenerowego DCT.
O Morskim Kole Naukowym
Morskie Koło Naukowe w obecnej formie rozpoczęło działalność w październiku 2010 roku. Opiekunem od tej pory jest dr Tomasz Nowosielski. MKN działa pod Instytutem Transportu i Handlu Morskiego WE UG, z którym ściśle współpracuje przy organizowaniu wszystkich przedsięwzięć.
AL, rel (Morskie Koło Naukowe)
Fot.: Morskie Koło Naukowe