Spółka należąca do Miasta Gdynia kupiła od niemieckiego właściciela wydawnictwo Promare, będące wydawcą m.in. dwutygodnika Namiary na Morze i Handel, a także organizatorem imprezy biznesu morskiego Wspólna Kaczka. Prezes spółki reprezentującej nabywcę zapowiada kontynuację dotychczasowej działalności kupionej firmy wydawniczej.
Działająca od 1998 roku Promare spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, mieszcząca się przy ul. Przebendowskich 29 w Gdyni, jest wydawcą znanego i cenionego w branży morskiej dwutygodnika menedżerów transportu, handlu i przemysłu morskiego Namiary na Morze i Handel, a także publikowanego corocznie Informatora Gospodarki Morskiej (Polish Maritime Industry Handbook). Jest także organizatorem Wspólnej Kaczki - spotkania integracyjnego przedstawicieli biznesu morskiego z Polski i zagranicy odbywającego się nieprzerwanie od 2000 roku, tradycyjnie w drugi piątek października, najpierw w Gdańsku (w hali AWF), a od roku 2009 w Gdyni. Podczas imprezy wręczane są nagrody Krajowej Izby Gospodarki Morskiej - "Bursztynowa Kaczka" oraz "Bursztynowe Jajko".
Do tej pory 100 proc. udziałowcem Promare Sp. z o.o, było niemieckie wydawnictwo Deutscher Verkehrs Verlag GmbH z siedzibą w Hamburgu, które od 2007 roku znane jest jako DVV Media Group. To potężna grupa medialna działająca w segmencie branżowej prasy transportowej i logistycznej, będąca wydawcą licznych gazet, magazynów, portali internetowych tego segmentu poprzez spółki zależne w Danii, Czechach, Polsce, na Węgrzech, w Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Bułgarii, Indiach i Dubaju. W Niemczech jest wydawcą m.in. periodyku Schiff & Hafen, w Holandii - Nieuwsblad Transport (wychodzące w Rotterdamie), w Czechach - tygodnika Dopravni Noviny, a w Polsce, oprócz ww. Namiarów na Morze i Handel, także Polskiej Gazety Transportowej (poprzez spółkę Polskie Wydawnictwo Transportowe).
Informację o zmianie właściciela Promare potwierdza Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdynia. - Jednak to nie miasto bezpośrednio kupiło udziały, lecz należąca do niego spółka Forum Kultury - informuje rzecznik.
Forum Kultury sp. z o.o., działająca od 2009 roku to spółka z wyłącznym udziałem Miasta Gdynia, która powstała - jak czytamy na jej stronie internetowej: "w celu budowy oraz późniejszej eksploatacji i zarządzania obiektami, w których swoją siedzibę znajdą instytucje prowadzące działalność kulturalną". Jej pierwszą inwestycją zrealizowaną w 2011 roku była budowa nowej Sceny Letniej Teatru Miejskiego w Gdyni. Kolejną - oddaną do użytku w 2013 r. - był Gdynia InfoBox – obserwatorium zmian inwestycyjnych zachodzących w mieście, wraz z całoroczną informacją dotyczącą oferty kulturalnej. Spółka prowadzi obecnie na zlecenie inwestora - Gminy Miasta Gdynia - budowę Gdyńskiego Centrum Filmowego wraz z kolejką torową na Kamienną Górę. Po oddaniu do użytku tego obiektu Forum Kultury będzie jego administratorem.
Dlaczego niemiecki właściciel zdecydował się sprzedać swoją spółkę w Gdyni? Być może odpowiedź kryje się w fakcie zmiany właścicielskiej w samej DVV Media Group, w której większość udziałów w roku 2013 kupił inny niemiecki podmiot wydawniczy - Rheinische Post Mediengruppe z Düsseldorfu. Na stronie internetowej tej grupy medialnej czytamy, że w 2013 r. kupiła ona większościowe udziały w DVV Media Group od jej partnerów i dyrektorów zarządzających - Helmuta Schachenmayera i Dietera Flechsenbergera - postaci kluczowych i niezwykle zasłużonych dla tego hamburskiego koncernu.
Rheinische Post Mediengruppe, oprócz DVV Media Group, w 2013 kupiła także większość udziałów innej grupy wydawniczej - Saarbrücker Zeitungsgruppe. W posiadaniu koncernu z Düsseldorfu jest obecnie m.in. pięć wysokonakładowych gazet codziennych, regionalne stacje telewizyjne i rozgłośnie radiowe, magazyny lifestylowe i TV, serwisy internetowe, drukarnie, wydawnictwa reklamowe oraz galeria handlowa w tym mieście. Grupa zajmuje się także dostarczeniem serwisów na urządzenia mobilne. Jednym z segmentów biznesowych w jej portfelu są także wydawnictwa branżowe - ponad 80 tytułów (transport, logistyka, żegluga i kolej), za które odpowiedzialna jest właśnie DVV Media Group z Hamburga.
Jednocześnie jednak na tej samej witrynie internetowej Rheinische Post Mediengruppe jest również informacja, że w roku 2014 koncern rozpoczął sprzedaż swoich zagranicznych biznesów w Holandii, Polsce i na Słowacji. Bardzo możliwe, że sprzedaż spółki Promare jest jednym z elementów zmiany strategii wydawniczej niemieckiego koncernu, który postanowił "zostawić sobie" wydawnictwa tego segmentu działające w Niemczech. To jednak tylko spekulacje.
Czy i jak zmiana właściciela gdyńskiej spółki wydawniczej wpłynie na nią samą i na wydawane przez nią tytuły?
- Do zakupu spółki Promare doszło 2 kwietnia br., więc za wcześnie jeszcze na szczegółową odpowiedź na to pytanie - mówi w rozmowie z Portalem Morskim prezes zarządu Forum Kultury sp. z o.o. Markos Pagudis. Od razu jednak uspokaja: - Mogę zapewnić, że działalność prowadzona dotąd przez Promare będzie kontynuowana łącznie ze Wspólną Kaczką. Zależało nam, aby ta impreza pozostała w Gdyni.
- Obecnie prowadzę dwie spółki - Forum Kultury oraz Agencję Rozwoju Gdyni - dodaje nasz rozmówca. - Myślą przewodnią jest połączenie tych firm. Druga z nich od wielu lat jest organizatorem Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni, a to przecież w dużej mierze także forum morskie. Ta impreza oraz Wspólna Kaczka są powiązane, odbywają się w tym samym dniu i występuje pomiędzy nimi naturalna synergia. A co do samego wydawnictwa Promare - jestem jeszcze przed jakimikolwiek ustaleniami z moją radą nadzorczą i właścicielami, jednak chciałbym podkreślić, że ta transakcja jest zmianą na plus. Działalność tej spółki, świetnie wpisująca się w otoczenie gospodarcze i charakter naszego miasta będzie na pewno utrzymana i wspólnie wypracujemy koncepcję jej dalszego rozwoju - zapewnia prezes Pagudis.
Grzegorz Landowski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.