Inne

Na środę, 18 marca przypadł drugi dzień prezentacji i paneli dyskusyjnych specjalistów branży morskiej i transportowej w ramach Transport Week 2015. Kluczowym wątkiem były zmiany towarzyszące transportowi i handlowi morskiemu, wśród których najwięcej czasu poświęcono tym związanym z wprowadzenia tzw. Dyrektywy Siarkowej i odpowiedniej poprawki do konwencji MARPOL*.

W drugim dniu cyklu konferencji odbyły się równolegle panele i dyskusje pt. "Changing Dynamics of European Transportation and Trade", "Kooperencja w obsłudze klienta portowego" oraz "Branża TSL 2020 na Pomorzu" (dwie ostatnie poprowadzono w języku polskim).

Nad sprawnością poszczególnych wystąpień czuwali moderatorzy: Alan Arent (Event Director, Actia Forum), Malte Siegert (Head of Environmental Policy, NABU - Hamburg),  Przemysław Opłocki (Head of Marketing & Sales, Baltic Press) oraz Przemysław Myszka (Features Editor, Baltic Press).

Konferencję "Changing Dynamics of European Transportation and Trade" rozpoczęła prezentacja dr Macieja Matczaka, Szefa Działu Actia Consulting. W swoim wystąpieniu zawarł informacje o trendach rynkowych i statystyki dotyczące europejskiego sektora transportowego, głównie krajów bałtyckich i Europy środkowo-wschodniej w latach 2009-2014. Przedział ten pokazał, jak po okresie złej sytuacji gospodarczej i spadku międzynarodowej wymiany handlowej, wzrósł popyt na transport i handel morski.  – Ekonomiczny sektor transportowy krajów europejskich jest bardziej stabilny - przyznaje dr Matczak. – Po kryzysie, jaki miał miejsce w 2009 roku, mamy do czynienia z odbudową sektora transportowego i szybko rozwijającą się gospodarką UE. Przewidujemy też, że ten stan może utrzymać się do 2019 roku. Ponadto mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym handlem, który dla 28 krajów Unii Europejskiej stanie się coraz bardziej istotny powoli wzrastając - dodaje.

W prezentacji omówiono również rynek kontenerowy, który po wspominanym kryzysie staje się głównym rynkiem dla portów i dynamicznie się rozwija nie omijając Bałtyku.

O zmianach klimatycznych dotykających Europę i wpływających na jej gospodarkę oraz handel wypowiedział się Konstantinos Alexopoulos, sekretarz UNECE (United Nations Economic Commission for Europe). Zwrócił uwagę na zniszczenia, jakie stale zachodzą w infrastrukturze miejskiej, liniach kolejowych i na drogach i w portach, spowodowane przez zmiany klimatyczne i przyszłe zagrożenia w tym zakresie przewidywane dla miast portowych. Podkreślił również, że trzeba analizować i rozwiązywać problemy także z myślą o innych krajach, a nie tylko tych należących do Unii Europejskiej.

Dyrektywę siarkową i jej pierwsze skutki słuchaczom przybliżyli: Nariné Svensson, Senior Environmenal Adviser, Swedish Transport Agency, Civil Aviation and Maritime Department, Sergio Alda, Project Officer, Marine Environment & Ports Control EMSA oraz Henning Mohn, Principal Adviser, DNV GL. Prelegenci wypowiadali się kolejno o realizacji nowych uregulowań dotyczących SECA w krajach bałtyckich, monitorowaniu realizacji dyrektywy siarkowej w Państwach UE oraz o różnych strategiach przystosowywania statków do spełniania wymogów dyrektywy siarkowej przyjmowanych przez armatorów.. Moderatorem tego panelu był Bogdan Ołdakowski, sekretarz generalny Baltic Ports Organization (BPO).

W panelu dyskusyjnym poświęconym strategiom wzrostu polskich portów wziął udział m.in. Julian Skelnik - przewodniczący Organizacji Portów Bałtyckich (BPO) i dyrektor ds. Współpracy Zagranicznej i PR ZMPG SA, który zaprezentował strategię działań Portu Gdańsk zaplanowaną na najbliższą perspektywę czasową. Jak zaznaczył, uwzględnia ona obserwowane aktualnie w najbliższym otoczeniu portu zmiany, ale także dynamicznie zmieniające się otoczenie europejskiego rynku transportowego, przed którym, zwłaszcza w ostatnim czasie, postawiono szczególnie duże wyzwania.

Wkrótce na łamach Portalu Morskiego rozmowa z Julianem Skelnikiem.

Dodajmy, że w ramach Transport Week odbyło się też zamknięte posiedzenie kierownictwa BPO.W ramach warsztatów pt. "New TEN-T policy. Will corridor approach to European transportation work?: dr Wiktor Szydarowski z Instytutu Rozwoju wypowiadał się o sieci transeuropejskiej TEN-T i poprawie jej dostępności dla obszarów koncentracji działalności gospodarczej.

Konferencję "Changing Dynamics of European Transportation and Trade" zakończył panel dyskusyjny na temat polskich portów oraz strategii ich rozwoju ("Polish ports’ growth strategies on the European background"), na których panelistami byli Julian Skelnik, BPO, Walery Tankiewicz, wiceprezydent Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Witold Ratajczak z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Równoległymi do wymienionej wyżej konferencji były: "Kooperacja w obsłudze klienta portowego" oraz "Branża TSL 2020 na Pomorzu".

W pierwszej z nich uczestniczyła m.in. Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Jarosław Lipski, z-ca dyrektora Izby Celnej w Gdyni, dr Ernest Czermański z Uniwersytetu Gdańskiego, Piotr Janczyk, prezes zarządu Bilander Group oraz Dorota Dwulit, kierownik biura sprzedaży i obsługi klienta z BCT.  

W prezentacji zatytułowanej "Gramy na jedną bramkę - wspólny interes czy sporny interes?" prezes Dorota Raben przedstawiła uczestnikom konferencji najnowsze inwestycje już zrealizowane w Porcie Gdańsk oraz przedsięwzięcia inwestycyjne znajdujące się aktualnie w fazie realizacyjnej oraz projektowej. Zwróciła szczególną uwagę na duże znaczenie wspólnych przedsięwzięć zarówno zarządu portu, jak i operatorów terminalowych, ale także podmiotów trzecich, w tym PKP PLK, GDDKiA, GiK. W wystąpieniu, Dorota Raben podkreśliła również ogromne znaczenie zmian legislacyjnych jakich ostatnimi czasy jesteśmy świadkami, które zdecydowanie zwiększyły potencjał konkurencyjny portów polskich. Zaznaczyła jednocześnie, że wyłącznie zjednoczenie sił poszczególnych spółek portowych, jak też innych podmiotów działających w obrębie portów polskich, może doprowadzić do efektu synergii, który dawać będzie realne perspektywy rozwojowe i potencjał konkurencyjny polskim kompleksom portowym. Swoją prezentację prezes Raben zakończyła maksymą: "Gdzie musisz - konkuruj, gdzie możesz - współpracuj".

W drugim panelu prowadzonym równolegle z główną konferencją udział wzięli: Zdzisław Czucha, dyrektor Regionalny RIGP, dr Maciej Matczak, Actia Forum, Marek Szemiako, zastępca prezesa zarządu PKS Gdańsk Oliwa, Alan Aleksandrowicz, prezes zarządu Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, Marek Świeczkowski, przewodniczący Klastra Logistycznego Północ-Południe, Aneta Szulc z Solid Logistics, Karol Markowski, dyrektor ds. zarządzania drogami i mostami oraz Krzysztof Kulikowski, transport team coordinator reprezentującyFlextronics.

Wystąpienia drugiego dnia Transport Week zakończyło cocktail party, podczas którego wręczono certyfikaty Baltic Trendsetters Club Certificates przyznawane osobom i instytucjom oraz firmom znacznie wpływającym na rozwój rynku transportu, przede wszystkim morskiego, w regionie Morza Bałtyckiego. W tym roku otrzymali je: Finnlines oraz DFDS Seaways - dwaj znaczący armatorzy, którzy podjęli się stumilionowych (w euro) inwestycji unowocześnienia statków głównie przez instalację systemów do odsiarczania spalin (DFDS: 21, Finnlines: 14, z czego wiele instalacji dokonano w polskich stoczniach, głównie Remontowej SA), Rail Baltica - trzej udziałowcy, którzy podjęli się wspólnego przedsięwzięcia, Port Gdynia - za zakończenie procesu prywatyzacji, zarządy Umea i Vaasa - za inwestycję i trud organizacyjny połączenia w Kvarken Ports Ltd (wspólny zarząd dwóch portów) oraz pływający terminal LNG Independence - zainstalowany w porcie Kłajpeda.

Uczestnicy Transport Week w drugim dniu piątej edycji wydarzenia mieli też okazję wziąć udział w wizycie technicznej współgrającej z tematyką wielu wystąpień tegorocznej konferencji. Zorganizowano study tour do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA oraz stoczni Remontowa Shipbuilding SA. Pierwsza należy do pionierów i ma wielki udział w rynku instalacji systemów odsiarczania spalin (tzw. scrubberów), druga jest jednym ze światowych liderów rynkowych w zakresie budowy statków z napędem LNG.

W trakcie wizyty spotkali się z przedstawicielami managementu Remontowa Holding. Dyrektor zarządzający Arkadiusz Aszyk przedstawił prezentację nt. działalności tej największej w Polsce stoczniowej grupy kapitałowej. Członek zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowa Zbigniew Andruszkiewicz omówił najciekawsze projekty realizowane w tej stoczni, dotyczące przede wszystkim instalacji systemów odsiarczania spalin na statkach. Z kolei członek zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding zaprezentował budowane w tej stoczni statki koncentrując się na problematyce wykorzystania LNG w napędach okrętowych. Oba te zagadnienia, ściśle korespondujące z wiodącymi tematami tegorocznego Transport Week  budziły duże zainteresowanie gości. Po prezentacjach uczestnicy konferencji zwiedzili obie stocznie i wysłuchali informacji o aktualnie realizowanych w nich projektach.

Agnieszka Latarska, PBS, Grzegorz Landowski

rel (ZMPGdańsk)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Grzegorz Landowski

___________________
* Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszła w życie nowa dyrektywa siarkowa (dyrektywa 1999/32/WE, ostatnio zmieniona dyrektywą 2012/33/UE). Zmiana odnosi się do załącznika IV do konwencji MARPOL, określającego maksymalną dopuszczalną normę zawartość siarki w paliwach okrętowych. Z treści dyrektywy wynika, że począwszy od 2015 r. obowiązujący limit zawartości siarki w paliwie bunkrowym stosowanym przez linie żeglugowe musiał ulec drastycznej redukcji, wcześniejszego 1,0% do 0,1%.
Postanowienia dyrektywy obejmą cały handel morski na Bałtyku, Morzu Północnym oraz wodach Kanału Angielskiego (strefy SECA - Sulphur Emission Control Areas) i mają poważne konsekwencje dla sektora transportowego, bowiem najnowsze zmiany zmuszają armatorów świadczących serwis żeglugowy na tych akwenach do przystosowania statków do spełniania nowych, bardziej restrykcyjnych norm.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter