Przygotowania trwają. Impreza zorganizowana będzie z większą pompą niż ta w 2007 roku. Więcej jachtów i występów. Podczas finału zlotu żaglowców odbędą się trzy duże koncerty gwiazd, a na zakończenie wielki festiwal fajerwerków.
Podczas zlotu odbędą się trzy duże koncerty gwiazd, a na zakończenie wielki festiwal fajerwerków. Dwa pierwsze koncerty, darmowe, zorganizowane zostaną po lewej stronie Odry, a trzeci, biletowany, na lotnisku w Dąbiu. Tu też dla turystów zostanie przygotowane pole namiotowe oraz miejsce postoju przyczep kampingowych. Na razie nie wiadomo, jakie gwiazdy wystąpią, ale z pewnością nie te z drugiego szeregu. Wkrótce rozpoczną się negocjacje z menadzerami.
Regaty w 2013 roku mają być większą imprezą, niż te w 2007. Wówczas zgłosiło się 96 jednostek, teraz przypłynie ponad 120. Dla widzów przechodzących z jednego brzegu Odry na drugi, wybudowane zostaną dwa mosty pontonowe (w 2007 r. był jeden), każdy o ruchu jednokierunkowym.
- Szacujemy, że na regaty przybędzie do Szczecina ponad 2,5 mln widzów - mówi Jerzy Raducha, kierownik biura ds. morskich.
Podczas poprzednich regat cumowały przy Nabrzeżu Bułgarskim tylko dwa wielkie żaglowce, tym razem będzie ich aż pięć. Prócz Sedova, Kruzensterna, Mira, Daru Młodzieży przypłynie też z Omanu, Shab Oman. Zapowiedziały swój udział stare żaglowce, w tym Joanna Saturna ze Szwecji (wybudowana w 1903 r.), nasz Kapitan Borchardt (1918 r.), szwedzki Baltic Beauty (1926 r.) oraz holenderski Wylde Swan (1920 r.).
Niebieski, charakterystyczny wielki namiot, który stał w 2007 r. u podnóża Wałów Chrobrego, a w którym odbywały się dyskoteki dla załóg, zostanie zlikwidowany. W zamian przystosowane zostaną do przyjęcia większej ilości osób dwa stare magazyny po drugiej stronie rzeki. Namiot z gastronomią stanie między nimi. Przyjęcie dla 250 kapitanów i 200 zaproszonych sponsorów i gości tym razem nie odbędzie się po lewej stronie miasta, a po prawej, w hali Międzynarodowych Targów Szczecińskich, gdzie goście zostaną dowiedzieni autobusami.
- Musimy też zgodnie z nowym rozporządzeniem ministra zdrowia zapewnić podczas regat dodatkowe karetki, punkty medyczne i patrole medyczne - mówi Jerzy Raducha. - To spory, dodatkowy wydatek dla miasta.
W trakcie imprezy może wystąpić wiele utrudnień, w tym przebudowa ulicy Struga i rozpoczęcie wielkiej miejskiej inwestycji ciepłowniczej SEC. Mimo to regaty zostały zaplanowane dziesięć dni. (...)
Palnowany koszt regat to 15 mln zł. Organizatorzy mają zamiar zdobyć od sponsorów kolejne 5 mln zł. (...)
Marek Rudnicki
Źródło: Głos Szczeciński