Inne
Kadłub historycznego, dwumasztowego żaglowca Generał Zaruski zwodowano w poniedziałek w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Odbudowa drewnianego dwumasztowca, prowadzona przez szkutników z firmy Complex Jacht z Pucka, zaczęła się w grudniu 2009 roku. We wtorek rozpocznie się drugi etap przywracania mu sprawności morskiej, który obejmie prace wyposażeniowe.

Projekt "Gdańsk ratuje żaglowiec Generał Zaruski", od 2008 roku realizuje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Gdańsku. Władze miasta zdecydowały się wtedy na odkupienie zdewastowanego dwumasztowca od Zarządu Głównego Ligi Obrony Kraju w Warszawie.

Oprócz zrekonstruowania kadłuba, do dziś wykonano sosnowe omasztowanie żaglowca, składające się z dwóch masztów oraz drzewc ruchomych - 2 bomów i 2 gafli, do których mocowane są żagle.

Rozstrzygnięto przetargi na prace wyposażeniowe. Obejmą one dostawę i zainstalowanie przez firmę Marine Works agregatu prądotwórczego, dwóch silników napędu pomocniczego Ventus - Deutz o mocy po 114 KM oraz instalacji paliwowej, wodnej i elektrycznej. Przetarg na wykonanie pomieszczeń wygrała firma Complex Jacht.

- Odbudowa kadłuba znacznie się przedłużyła - nie ukrywa Sebastian Kulling, właściciel Complex Jacht. - Wynikało to z konieczności poszerzania zakresu prac szkutniczych, w stosunku do tych, które były ujęte w umowie. W rezultacie z dawnej konstrukcji pozostały tylko stępka, fragmenty dziobnicy i części wręgów.
Zatem większość elementów kadłuba wymieniliśmy. Teraz wykonamy z mahoniu i sklejki mahoniowej wnętrze kadłuba.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter