Bezpieczeństwo

Przez dwa dni siedziba Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. była miejscem obrad dla ekspertów specjalizujących się w kwestiach bezpieczeństwa kraju.

Wojewódzkie Forum Ochrony Infrastruktury Krytycznej zostało zorganizowane przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku.

- Takie inicjatywy, jak ta, w istotny sposób umożliwiają wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi regionami kraju w kontekście możliwości realizacji Narodowego Programu Ochrony Infrastruktury Krytycznej - mówi Zbigniew Muszyński, dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

To wydarzenie to wstęp do planowanej na grudzień przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i RCB konferencji na temat zarządzania kryzysowego.

Forum rozpoczęło się od wystąpienia wojewody pomorskiej Beaty Rutkiewicz, która zwróciła uwagę na kluczową rolę współpracy w obliczu współczesnych zagrożeń, takich jak sytuacja za wschodnią granicą czy ostatnie powodzie na południu kraju. Zaznaczyła, że wzmocnienie infrastruktury krytycznej, takiej jak porty, wymaga ścisłej koordynacji działań różnych podmiotów, zarówno samorządowych, jak i państwowych.

Gospodarz wydarzenia, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Piotr Gorzeński, wskazał na wyjątkowe znaczenie portu Gdynia w kontekście bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego, szczególnie jako port o podwójnym przeznaczeniu. Prezes Gorzeński odniósł się również do podpisanej niedawno umowy na budowę falochronów, która stanowi kluczową inwestycję w rozwój nowej infrastruktury portowej, zwiększając ochronę obiektów w nadchodzących latach.

Poseł Stanisław Lamczyk, zasiadający w senackiej Komisji Infrastruktury, dodał, że jedną z kluczowych inwestycji nie tylko w kontekście rozwoju portu, ale i bezpieczeństwa kraju, jest budowa Drogi Czerwonej, która usprawni transport do i z Portu Gdynia, jednego z najważniejszych portów handlowych pełniącego funkcję portu o podwójnym przeznaczeniu- cywilnym i wojskowym.

- Droga Czerwona z szybkim przerzutem wzmocni w przypadku zagrożenia militarnego dostęp do portu, który obecnie jest utrudniony, ponieważ prowadzi przez miasto - powiedział.

Szerzej o Drodze Czerwonej mówił Mirosław Czapiewski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury Portu Gdynia, który przedstawił rolę portu w systemie logistycznym wspierającym siły zbrojne oraz znaczenie terminali przeładunkowych, obsługujących ładunki specjalne.

Dyrektor Muszyński z RCB dodał, że wszystko co związane jest z infrastrukturą krytyczną i przez to z bezpieczeństwem państwa, tak jak Droga Czerwona, jest obecnie kluczowym kierunkiem rozwoju gospodarki.

Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego PUW Gdańsk, Władysław Ryszard Sulęta przywołał ważny dla tego wydarzenia kontekst: planowaną zmianę ustawy o zarządzaniu kryzysowym w Polsce. Nowelizacja ma na celu poprawę efektywności reagowania na kryzysy, szczególnie w kontekście infrastruktury krytycznej. Zmiany te obejmują m.in. wzmocnienie oceny ryzyka czy lepszą koordynację działań na różnych szczeblach administracji.

- Żyjemy w okresie nieprzewidywalnych zdarzeń i musimy stworzyć takie plany działania, które będą planami efektywnymi - podkreślił dyrektor Sulęta.

W swoim wystąpieniu poświęconym ochronie infrastruktury krytycznej w obliczu zagrożenia m.in. klęską żywiołową w rejonie wałów przeciwpowodziowych wyjaśnił, że jeżeli nie zostaną uporządkowane pewne kwestie związane z infrastrukturą przeciwpowodziową na południu kraju, to będziemy musieli liczyć się z tym, że tereny Wisłoujścia będą tak samo poddane ryzyku powodziowemu.

- Dodatkowo mamy zagrożenia wiatru północno-wschodniego, który może spowodować spiętrzenie wód na Bałtyku i wepchnięcie ich w rejon delty Wisły, co spowoduje bezpośrednie niebezpieczeństwo powodziowe dla Żuław - zaznaczył.

Rel/ZMPG

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8628 3.9408
EUR 4.2635 4.3497
CHF 4.5384 4.63
GBP 5.0663 5.1687

Newsletter