Tankowiec zderzył się ze statkiem handlowym u wschodnich wybrzeży Wielkiej Brytanii. Tankowiec stanął w płomieniach - powiadomiła w poniedziałek BBC. Trwa szeroko zakrojona akcja ratunkowa z udziałem łodzi ratunkowych i helikopterów oraz samolotów straży.
Do kolizji doszło na Morzu Północnym u wybrzeży Hull, ok. 250 km na północ od Londynu .
Według przekazanych przez służby informacji: „Kontenerowiec Solong zderzył się z tankowcem Stena Immaculate na zewnętrznym kotwicowisku”; „Statek Stena Immaculate przewozi paliwo Jet A 1, które płonie i znajduje się w wodzie”.
Według doniesień, tankowiec stanął w płomieniach. Na pomoc zostały wezwane jednostki ratownicze ze Skegness, Bridlington, Maplethorpe i Cleethorpes oraz znajdujące się w pobliżu statki ze zdolnością do gaszenia pożarów - przekazała w oświadczeniu straż przybrzeżna.
Statek towarowy został zidentyfikowany jako portugalski kontenerowiec zarejestrowany na Maderze, pływający pod nazwą Solong. Zmierzał on w kierunku Niderlandów - podał z kolei portal EuroNews.
BREAKING: Search & Rescue helicopters attending Oil tanker MV Stena Immaculate on fire after being struck by container ship MV Solong while at anchor off the Humber Estuary this morning. (Library photos. Tanker: @Gibdan1 ) H/T @NAVSkandalen pic.twitter.com/i95OlpW5IN
— Navy Lookout (@NavyLookout) March 10, 2025
Zakres uszkodzeń i ewentualnych ofiar nie jest obecnie znany.
AKTUALIZACJA
Do zdarzenia doszło 10 marca 2025 r., około godziny 10, podczas postoju na kotwicy u wybrzeży Morza Północnego w pobliżu Hull w Wielkiej Brytanii. Zarządzany przez Crowley zbiornikowiec Stena Immaculate został uderzony w lewą burtę przez kontenerowiec Solong. W rezultacie pękł co najmniej jeden zbiornik ładunkowy, zawierający paliwo lotnicze Jet-A1.
"Firma Crowley, sprawująca zarząd na tankowcem, ściśle współpracuje ze służbami ratowniczymi, w tym Królewską Strażą Przybrzeżną, aby zabezpieczyć statek w ograniczonej strefie działań i rozpocząć akcję zabezpieczającą wyciek. Wszystkich 23 marynarzy, którzy znajdowali się na pokładzie, jest bezpiecznych i nie odnotowano żadnych obrażeń" – podano w komunikacie Crowley.
Z kolei brytyjska Straż Przybrzeżna podała, że "36 członków załogi zostało bezpiecznie przewiezionych na brzeg, jedna osoba trafiła do szpitala. Los jednego marynarza ze statku Solong pozostaje nieznany. Po szeroko zakrojonych poszukiwaniach zaginionego członka załogi, niestety nie odnaleziono go i poszukiwania zakończono. Oba statki nadal płoną, a samoloty Coast Guard monitorują sytuację".
Jak podkreślono: "Administracja Morska i Straż Przybrzeżna przeprowadzają ocenę działań w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniom. Przedstawiciel Sekretarza Stanu ds. ratownictwa morskiego i interwencji współpracuje z ratownikami oraz firmami ubezpieczeniowymi".
- Podobnie jak w przypadku wszystkich naszych operacji, priorytetem jest ochrona marynarzy i bezpieczeństwo środowiska. Bardzo doceniamy szybką reakcję i wsparcie władz Wielkiej Brytanii, ratowników i innych osób w związku z dzisiejszym incydentem i pozostajemy zaangażowani we współpracę z nimi w zakresie dalszych działań - powiedział z kolei Cal Hayden, wiceprezes Crowley.
Stena Immaculate jest zarządzana przez Crowley w ramach spółki joint venture z armatorem Stena Bulk USA. W 2023 r. tankowiec został wybrany przez amerykańską administrację morską (U.S. Maritime Administration - MARAD) do Programu Bezpieczeństwa Tankowców (Tanker Security Program - TSP). Program ten ustanowiono dla zwiększenia odporności amerykańskiego łańcucha dostaw produktów paliw płynnych. Zapewnia on Departamentowi Obrony USA dostęp do 10 zarejestrowanych w USA zbiornikowców, które mogą być wykorzystywane do zaopatrywania wojska w paliwo w czasie konfliktu zbrojnego lub sytuacji kryzysowej w kraju.
Tankowiec Stena Immaculate wykonywal rejs czarterowy dla amerykańskiego dowództwa logistycznego MSC (Military Sealift Command), odpowiadającego za zapewnienie transportu morskiego dla wszystkich amerykańskich służb wojskowych oraz agencji rządowych. MSC dysponuje własną flotą podstawową – należącą do US Navy – a także statkami cywilnymi, wykonującymi zadania transportowe w ramach długo- lub krótkoterminowych czarterów, a także wynajmowanych na pojedyncze rejsy.
Wykonując takie zadanie dla Military Sealift Command, zbiornikowiec stał na kotwicy w oczekiwaniu na dostępność miejsca do cumowania w porcie Killingholme, gdzie miał dokonać standardowej dostawy paliwa w ramach rutynowej usługi tego programu, kiedy został uderzony przez kontenerowiec.
Na tym etapie nie jest jasne, jaka ilość paliwa mogła wyciec w wyniku incydentu. W momencie uderzenia, Stena Immaculate przewoziła 220 tysięcy baryłek paliwa lotniczego w 16 oddzielnych zbiornikach ładunkowych.
GL, LEW/ z mediów (Fot. @Tessaronnews)
1 Tankowiec stojący na kotwicy/nie w drodze/
2.Kotwicowisko dla materiałów nbzp -specjalny status/-nie podchodził do Rotterdamu, gdzie nie ma takiego kotwicowiska.
3.Kpntenerowic /bandera portugalska - II rejestr - bardzo problematyczne- znane na innych statkach!?/
4..Mimo kontenerów z cyjankiem potasu , kontenerowiec NIE MIAL PRAWA podchodzić na to kotwicowisko !
5 . Gdzie był COAST GUARD prowadzący nadzór ruchu ?! Nawet ,gdyby pozwolono na przepłyniecie w pobliżu ,to odległość 2 nm minimalna! np .w przypadku awarii kontenerowca !
6. Na obrazach AIS widać ,ze kontenerowi trafia w środek stojącego tankowca - a wiec intencjonalnie !!
7.Podaja,ze jedna osoba zaginęła/czyżby kapitan kontenerowca?!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.