Żegluga

Szwedzka Administracja Morska (Sjöfartsverket - SMA) poinformowała o podpisaniu umowy z firmą Artemis Technologies z Belfastu na dostawę łodzi pilotowej EF-12, zasilanej elektrycznie i wyposażonej w hydropłaty (hydrofoils) w celu zmniejszenia oporu hydrodynamicznego.

Rozwijania na świecie, znana z wodolotów technologia płatów nośnych, unoszących ponad wodę kadłub poruszającej się jednostki w miarę wzrostu jej prędkości, zyskuje na popularności jako zeroemisyjne rozwiązanie, szczególnie dla szybkich łodzi roboczych i małych promów.

Szwedzi przewidują, że nowo zamówiona łódź pilotowa wejdzie do eksploatacji na wiosnę 2026 roku.

- To z pewnością przełom, jeśli chodzi o łodzie elektryczne pod względem zasięgu i efektywności energetycznej. Dla nas to jeden z wielu kroków w kierunku zmniejszenia udziału paliw kopalnych w naszej działalności - mówi Erik Eklund, dyrektor generalny SMA.

Zużycie energii przez nową pilotówkę, przy normalnej prędkości wyniesie około 9 kWh na milę morską, co stanowi 85-procentową redukcję w porównaniu z konwencjonalnymi łodziami tego typu we flocie SMA, napędzanymi silnikiem wysokoprężnym.

- Dzięki temu nowemu nabytkowi szacujemy, że całkowita emisja z naszych operacji pilotażu może zostać zmniejszona o około pięć procent - dodaje Erik Eklund.

Nowa jednostka ma całkowicie elektryczny napęd i jest zbudowana z materiałów kompozytowych. Jej długość całkowita wynosi 12,5 metra, szerokość 4,7 metra, zanurzenie 2,2 metra, a wyporność 11 700 kg. Technologia hydroskrzydeł, zapewniając płynniejszą i cichszą „jazdę” niezależnie od wysokości fal, minimalizuje także oddziaływanie na morski ekosystem, w tym linię brzegową i cumujące przy niej statki.

- Bardzo się cieszę, że zrobiliśmy ten krok, będąc w czołówce dekarbonizacji w sektorze morskim. Będzie to unikatowy dodatek do naszej floty, dzięki któremu będziemy mieli okazję ocenić nowe technologie i uzyskać informacje, jak postępować w celu osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto naszych operacji portowych do 2045 roku - wyjaśnia Erik Eklund.

Sjöfartsverket jest agencją rządową, odpowiadającą za całokształt spraw związanych z żeglugą na szwedzkich akwenach. Usługi obejmują pilotaż, utrzymanie i obsługę torów wodnych oraz oznaczeń nawigacyjnych, poszukiwanie, ratownictwo morskie i lotnicze, gromadzenie i udostępnianie informacji o ruchu morskim, tworzenie map, lodołamanie oraz hydrografię. Jej działania, koncentrujące się głównie na żegludze handlowej, obejmują także żeglugę rekreacyjną i rybołówstwo.

Artemis Technologies z siedzibą w Belfaście wyewoluowała z odnoszącego sukcesy zespołu Artemis Racing, który rywalizował w Pucharze Ameryki. Jej dyrektorem generalnym jest Iain Percy, żeglarz olimpijski i były skipper Artemis Racing. Firma koncentruje się na rozwoju bezemisyjnych rozwiązań dla transportu morskiego, w szczególności rozwijając technologię elektrycznego wodolotu (Artemis eFoiler®).

Jak podkreśla firma, typowa, wypornościowa łódź pilotowa zużywa około 450-800 litrów oleju napędowego dziennie, emitując do 1200 ton CO2 rocznie. Całkowicie elektryczna jednostka Artemis EF-12 eliminuje emisję dwutlenku węgla, oferując znaczne oszczędności kosztów operacyjnych, dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa i ograniczeniu konserwacji.

Bezpieczeństwo operacji pilotażu zapewnia wzmocniona konstrukcja kadłuba i systemy odbojnic, chroniące przed uderzeniami podczas transferu pilota. Zaawansowany system kontroli pracy hydropłatów zapewnia zwiększoną stabilność jednostki nawet podczas trudnych manewrów i ciasnych zakrętów, umożliwiając szybkie operacje na ruchliwych drogach wodnych.

Firma przeprowadziła w porcie Cork testy i walidację łodzi roboczej EF-12, wykonując transport pilota i przybijając 15 razy do czterech różnych typów statków o długości od 90 do 158 metrów.

Artemis Technologies planuje także wprowadzić do eksploatacji pierwszy bezemisyjny prom pasażerski o nazwie Zero, który będzie kursował między Belfastem, a Bangor. Wyposażony w hydropłaty statek EF-24 ma przewozić 150 pasażerów i obniżyć koszty paliwa o 85 proc. w porównaniu z tradycyjnymi promami, napędzanymi silnikami wysokoprężnymi.

Z kolei sprzedaż łodzi pilotowej szwedzkiej administracji morskiej ma pomóc temu krajowi w realizacji celów dekarbonizacyjnych w transporcie morskim. Na przestrzeni lat Szwecja zainicjowała szereg programów i projektów, aby przyspieszyć osiągnięcie celów w zakresie zerowego zużycia energii netto, niezależnie lub we współpracy z innymi krajami.

Np. w stolicy przyjęto inicjatywę Boatplan Stockholm, zmierzającą do przekształcenia całego ruchu promowego w tym mieście w „całkowicie bezemisyjną operację", wykorzystującą energię elektryczną lub wodór jako paliwo.

Przykładem - uruchomienie w 2023 roku promu MF Estelle, w pełni elektrycznego i zdalnie sterowanego przy wykorzystaniu sieci 5G oraz Internetu Rzeczy (IoT), przy wsparciu norweskiej stoczni Brødrene Aa, armatora Torghatten i dostawcy rozwiązań autonomicznych Zeabuz. MF Estelle niedawno zakończył testy w Sztokholmie, podczas których był sterowany zdalnie z oddalonego o 600 km Trondheim w Norwegii.

Trzy lata temu Sztokholm „ujrzał” również łódź pilotową na metanol. W ramach projektu Fastwater przystosowano wtedy jedną z pilotówek SMA do zasilania metanolem. Jednostka o długości 14,4 metra wyposażona była w silnik MD97 od  szwedzkiego dostawcy ScandiNAOS, co pozwoliło jej spełnić wymagania IMO Tier III i zmniejszyć emisję tlenków azotu (NOx) o 75 proc.

Było to możliwe dzięki współpracy pomiędzy SMA, firmą ScandiNAOS AB oraz Uniwersytetem Technicznym Chalmersa w Göteborgu, w efekcie której opracowano zestawy dwupaliwowe do konwersji nowych oraz istniejących silników wysokoprężnych na zasilanie metanolem, przy 50 proc. wsparciu finansowym ze środków szwedzkiego programu badań strategicznych oraz innowacji w zakresie pojazdów (the Swedish program for Strategic Vehicle Research and Innovation).

GL

Ilustracje i wideo: Artemis Technologies

Wizualizacja jednostki Artemis EF-12. Ilustr.: Artemis Technologies
Artemis EF-12 wersja z napędem jednośrubowym. Ilustr.: Artemis Technologies
Artemis EF-12 wersja z napędem dwuśrubowym. Ilustr.: Artemis Technologies
Wizualizacja jednostki Artemis EF-12. Ilustr.: Artemis TechnologiesArtemis EF-12 wersja z napędem jednośrubowym. Ilustr.: Artemis TechnologiesArtemis EF-12 wersja z napędem dwuśrubowym. Ilustr.: Artemis Technologies

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.908 3.987
EUR 4.256 4.342
CHF 4.5313 4.6229
GBP 5.09 5.1928

Newsletter