Powiązany z Rosją uszkodzony statek towarowy Ruby, przewożący 20 tys. ton saletry amonowej, tego samego środka, który wybuchł w porcie w Bejrucie w 2020 roku, nie wpłynął w weekend na Morze Bałtyckie. Armator szuka portu do rozładunku niebezpiecznego towaru.
Według internetowego serwisu do śledzenia ruchu statków Marinetraffic.com w niedzielę po południu MV Ruby znajdował się na wodach międzynarodowych w cieśninie Skagerrak między Norwegią a Danią.
Duńska Administracja Morska nakazała kapitanowi zamówienie usługi pilota morskiego, który miał pomóc przepłynąć statkowi przez płytkie i wąskie cieśniny duńskie. W piątek wpłynęła prośba o takie wsparcie. Ostatecznie trasa ta przestała być jednak aktualna. "Powodem zmiany jest konieczność znalezienia miejsca, gdzie możliwe będzie opróżnienie statku z niebezpiecznego towaru" - podkreślili urzędnicy Duńskiej Administracji Morskiej w mailu przesłanym telewizji TV2.
Jak poinformowała szwedzka gazeta "Goeteborgs-Posten", przyjęcia statku odmówił m.in. port w Goeteborgu w związku z kwestiami bezpieczeństwa. Wcześniej na wpłynięcie jednostki z wybuchowym materiałem nie zgodziły się władze Litwy.
Według duńskiej gazety "Information" oraz kolektywu śledczego Danwatch statek Ruby kontrolowany jest przez spółkę z Libanu, której właścicielem są Syryjczycy, pływa natomiast z ładunkami z Rosji. Zarejestrowany jest na Malcie.
Zmierzająca do portu Las Palmas na Majorce jednostka wypłynęła z rosyjskiego portu Kandałaksza w obwodzie murmańskim, ale osiadła na mieliźnie. Mimo to statek przepłynął 1600 km z uszkodzeniami, zanim dotarł do Tromsoe w północnej Norwegii, gdzie odmówiono mu pozostania. Inspekcja wykazała sześć usterek, w tym pęknięcia w kadłubie i uszkodzenie śruby oraz steru. Wykryto również nieprawidłowości w uprawnieniach żeglarskich załogi. Statek musi korzystać z pomocy holownika.
Daniel Zyśk
jaki czarterobiorca, taki start w regatach ...
''The crew from Yacht Club Sopot, in northern Poland, had its race dream dashed just days out from the annual Boxing Day race, when it learned the yacht it had chartered was not fit to sail, because the vessel's supposed insurance policy did not exist''
To się czyta jak jakiś koszmarny polish joke.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.