Operator promowy Stena Line osiągnął ważny kamień milowy w ramach programu inwestycji w swoją flotę, kładąc stępkę pod pierwszy towarowy statek ro-ro klasy NewMax, który będzie kursował na trasie Belfast–Heysham (Wielka Brytania). Podano również nazwę nowobudowanego promu - Stena Futura.
W piątek 28 czerwca w stoczni China Merchants Jinling Shipyard w WeiHai w Chinach odbyła się ceremonia położenia stępki pod pierwszy z dwóch zupełnie nowych statków hybrydowych NewMax, o nazwie Stena Futura, o stoczniowym numerze budowy W0320 (IMO 1033054, GT 21 500, nośność 9500 t, długość linii ładunkowej ro-ro 2800 m).
Hybrydowe promy NewMax zostały zaprojektowane z napędem zasilanym metanolem. Statki te znacznie zwiększą przepustowość na trasie Belfast-Heysham na Morzu Irlandzkim.
Oprócz napędu na metanol, priorytetem podczas budowy statków będzie zapewnienie technologii, które w przyszłości pozwolą na korzystanie zarówno z napędu akumulatorowego, jak i z zasilania z lądu, gdy będzie ono dostępne.
"Bierzemy na siebie odpowiedzialność za bycie częścią rozwiązania problemu zmian klimatycznych. Inwestowanie w nowe statki, przygotowane do zasilania alternatywnymi paliwami, a także energią elektryczną, jest ważną częścią naszej strategii przechodzenia na nowe zrównoważone paliwa i ustanawiania nowych standardów w naszej branży" - powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line.
Położenie stępki to jeden z kamieni milowych w budowie statku i formalne rozpoczęcie jego budowy. Położenie stępki pod drugi ze statków NewMax planowane jest na jesień tego roku, a jego nazwa nie została jeszcze ujawniona. Statki hybrydowe NewMax rozpoczną operacje na Morzu Irlandzkim w 2025 r.
rel (Stena Line)
Fot., rys.: Stena Line