Lorentzen & Co. "Historyczna" firma maklerska z Oslo, najstarsza w Norwegii, Lorentzen & Co., ogłosiła upadłość po słabych wynikach finansowych i konfliktach personalnych. 104-letnia firma ponosiła przez wiele lat straty finansowe, zanim podjęła ogłoszoną w ostatnią środę decyzję. Jak donosi Finansavisen, upadłość nastąpiła po zmianie właściciela w spółce macierzystej Tidships (do której należy także przedsiębiorstwo żeglugowe Stove Shipping).
Według norweskiej gazety biznesowej, firma została przemianowana na Lilleaker Shipping Advisors z zamiarem późniejszego poddania zrekonstruowanej firmy przejęciu przez Tidships. W poniedziałek poinformowano, że firma chce przeprowadzić restrukturyzację lub pozyskać nowych inwestorów, a klienci mogą liczyć na dalsze usługi organizacji.
Według danych Companies House przedstawionych przez Proff.no, Lorentzen & Co odnotowywał stratę w każdym oprócz jednego roku w latach 2015 do 2021, przy czym najgłębszy - deficyt w wysokości 47,2 mln NOK (4,4 mln USD) - wystąpił w 2019 roku. Jedyny zysk – na skromnym poziomie 711 000 NOK - pojawił się w 2017 roku.
Andersen przypisywał straty zatrudnieniu dużej liczby młodych brokerów, którzy uczyli się podstaw i rozwijali kontakty niezbędne do zawierania transakcji. Stwierdzono również, że lata rosnących strat ujawniły osobiste rozdźwięki w firmie, co doprowadziło niektórych brokerów do odejścia z własnej woli, a innych do zwolnienia.
Przytłaczająca większość firm brokerskich (shipbrokers), takich, jak upadła właśnie Lorentzen & Co., wywodzi się bezpośrednio z żeglugi, tzn. byli to niegdyś armatorzy (w niektórych przypadkach bardzo znaczący na rynku), którzy na jakimś etapie (np. z powodu przegranej konkurencji rynkowej) rezygnowali z eksploatacji floty, sprzedawali statki i zaczynali zajmować się tylko istotą, głównym nurtem biznesu brokerskiego w żegludze, czyli pośrednictwem między dysponentami ładunków i dysponentami statków -inaczej: między armatorami i operatorami z jednej, a spedydorami, eksporterami i importerami z drugiej strony, a czasami także pośrednictwem na rynku statków używanych i nowo budowanych. Zdarzały się też podziały firm, np. wydzielenie działalności brokerskiej do oddzielnej firmy, ale pod tą samą marką czy nazwą.
PBS, z mediów