Hiszpańskie przedsiębiorstwo Boluda Corporacion Maritima dokonała "wielkiego skoku" przejmując flotę 111 holowników i serwisowców holendersko-brytyjskiej firmy offshore i holowniczej Smit Lamnalco. Transakcja została przeprowadzona poprzez oddział Boluda Towage, co czyni ją światowym liderem w tym sektorze (usług holowniczych, głównie portowych oraz terminalowych i eksploatacji holowników).
Nie ujawniono wartości umowy.
Boluda uważa, że połączone operacje mają wysoki potencjał wzrostu i zdolność do dalszej konsolidacji branży.
Działalność hiszpańskiej grupy zostanie wzmocniona w Australii, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Zachodniej, przy obecności w 50 krajach.
Nowy podmiot, łącznie z kontrolowanymi dotąd przez Smit Lamnalco, będzie posiadał flotę ponad 600 holowników i 19 serwisowców offshore (OSV).
Firma Smit Lamnalco z siedzibą w Rotterdamie została sprzedana przez partnerów 50/50: holenderską firmę Boskalis Group, armatora oraz saudyjskiego zarządcę statków i brokera Rezayat Group. Smit Lamnalco zatrudnia ponad 1600 pracowników i jest właścicielem 111 statków.
Vicente Boluda Fos, prezes Boluda Corporacion Maritima, powiedział: "Boluda to firma, która nigdy nie przestała się rozwijać i przekształcać". Obserwatorzy rynku traktują transakcję jako punkt zwrotny dla branży. "Ten nowy etap jest logiczną konsekwencją wcześniejszej ewolucji, które w ciągu ostatnich kilku lat uczyniły nas numerem jeden w usługach logistycznych w portach oraz w sektorze holowniczym" - dodał Boluda. Prezes grupy Boluda uważa, że branża znajduje się w punkcie zwrotnym, na który wpływ ma kryzys klimatyczny i napięcia geopolityczne. "Żegluga znajduje się w centrum tych zagadnień, stając przed wyzwaniami jak nigdy dotąd. Jako globalny lider jesteśmy świadomi naszych obowiązków i będziemy nadal angażować się w zrównoważony rozwój, który przynosi korzyści społeczeństwu i jego rozwojowi" - dodał.
Rodzinna grupa budowała w ostatnich latach zarówno swój dział żeglugi, jak i holowniczy. Oprócz holowników posiada pięć kontenerowców i cztery jednostki typu AHTS (uniwersalne holowniki offshore i jednostki do obsługi kotwic jednostek trzecich).
W 2017 roku Boluda przejęła niemieckie firmy holownicze Unterweder Reederei i Lutgens & Reimers, a następnie dodała do swojego portfolio Kotug Smit Towage w 2019 roku (Boskalis był częściowym właścicielem Kotug Smit). Dwa lata później Boluda przejęła działalność portową i offshore firmy Iskes Towage & Salvage, a w 2021 r. kupiła Caledonian Towage (Scotland).
Boskalis posiadał własne udziały w Smit Lamnalco od 1964 roku. VesselsValue ocenia flotę 19 statków OSV, w tym AHTS, jako wartą 63,5 mln USD. Boskalis koncentruje się na morskich farmach wiatrowych i w ostatnich latach sprzedawał operacje niezwiązane z podstawową działalnością. W 2021 r. firma ta uzyskała około 80 mln EUR (91 mln USD) ze sprzedaży swojego azjatyckiego biznesu holowniczego. Boskalis miał 49 proc. udziałów w Keppel Smit Towage (KST) i Maju Maritime, które kontrolują 58 statków. Firma działa w portach w Singapurze i Malezji. Nabywcą była włoska firma Rimorchiatori Mediterranei, która jest częścią Rimorchiatori Riuniti Group.
Kontrolujący grupę Boluda Vicente Boluda (na zdjęciu poniżej) był swojego czasu w składzie zarządu klubu sportowego Real Madrid, wiceprezesem klubu, a także (przez niespełna sześć miesięcy w roku 2009) prezesem Realu Madrid. Później nie wykluczał ponownego zainteresowania ubieganiem się o stanowisko prezesa klubu.
PBS; z mediów
Fot.: Boluda; collage: PBS