Fairplay Towage Group, jeden z wiodących europejskich operatorów holowników, posiadający w eksploatacji ponad 100 takich jednostek, złożył w Damen Shipyards Group zamówienie na dwa holowniki projektu Damen RSD Tugs 2513. Statki są już zwodowane i mają być dostarczone jeszcze w styczniu 2023 roku (według innego źródła - do marca br.). Oba holowniki są już zwodowane.
Nie wiadomo jeszcze, gdzie będą pracowały zamówione przez grupę Fairplay holowniki, ale ich operatorem i armatorem zarządzającym będzie Fairplay Polska Sp. z o.o. Sp. k. - spółka zależna grupy Fairplay Borchard (Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH / Fairplay Towage Hamburg). Ich producent, grupa stoczniowa Damen, opublikowała wizualizacje tych holowników pokazując je jako noszące polską banderę. Na dostępnym w mediach społecznościowych zdjęciu jednego z holowników przed wodowaniem, na jego burcie widnieje port macierzysty - Szczecin.
Holownik w konfiguracji (o postaci konstrukcyjnej) dwupłetwowego odwróconego holownika tylnopędnikowego (twin-fin Reversed Stern Drive - RSD) typu 2513 to jeden z holowników o największych możliwościach i jeden z najbardziej innowacyjnych holowników portowych grupy Damen, charakteryzujący się doskonałą dzielnością morską, znakomitą manewrowością i wyjątkowymi - jak twierdzi producent - właściwościami holowniczymi, przy maksymalnym uciągu na palu 80 ton.
Jako jeden z linii holowników "nowej generacji" Damena (Damen Next Generation Tugs), holownik projektu RSD 2513 oferuje także zwiększony stopień bezpieczeństwa, przyjazności dla środowiska, niezawodności i efektywności.
Nowe holowniki Fairplay wyposażono w mocne, wydajne wciągarki holownicze z automatycznymi systemami utrzymywania stałego naciągu, a także w systemy przeciwpożarowe klasy FiFi1.
Fairplay dobrowolnie (wyprzedzając wymogi przepisów) wybrał również w specyfikacji zamówienia holowników zgodność ich napędu z normą IMO Tier 3, decydując się na zastosowanie systemu redukcji NOX (tlenków azotu) firmy Damen z zaawansowanym systemem aktywnej kontroli emisji wykorzystującym selektywną redukcję katalityczną (SCR).
W momencie składania zamówienia statki (zgodnie z modelem biznesowym grupy Damen) były już w budowie w specjalistycznym zakładzie Damen zajmującym się budową holowników Damen Song Cam Shipyard w Wietnamie, co umożliwiło szybką dostawę.
Innymi czynnikami, które zadecydowały o tym, że firma Fairplay zdecydowała się na zakup swoich najnowszych statków od Damena, były ich projekt (konstrukcja) i jakość oraz platforma cyfrowa Damen Triton służąca do optymalizacji efektywności eksploatacyjnej.
Joschka Böddeling, kierownik sprzedaży Damen, powiedział: "Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dostarczyć Fairplay te najnowocześniejsze holowniki. Firma Fairplay od wielu lat eksploatuje statki zbudowane przez Damen i byliśmy zadowoleni, gdy w zeszłym roku zakupiła holownik Shoalbuster 2711 dla eksploatacji na morzach Północnym i Bałtyckim. Ten najnowszy kontrakt jeszcze bardziej umacnia współpracę pomiędzy naszymi firmami."
Arkadiusz Ryż z Fairplay Towage Polska, powiedział: "Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego zamówienia, które jest związane z naszym zeszłorocznym zakupem w Damen. Dzięki dobrym kontaktom z naszymi klientami aktywnie odpowiadamy na rosnące potrzeby rynku z najwyższą dostępną jakością i wydajnością. Te dwa wysoce manewrowe i wydajne nowoczesne holowniki wzmocnią naszą flotę i współpracę z Damenem".
rel (Damen); PBS
Fairplay-90 i Fairplay-91 - charakterystyka podstawowa
nr IMO - 9920485, 9932177
stocznia (główny kontraktujący) - Scheepswerf Damen B.V., Gorinchem, Niderlandy
stocznia (faktyczny wykonawca) - Damen Song Cam Shipyard Co Ltd, Haiphong
stoczniowy nr budowy - 515018, 515027
wodowanie - 25.11.2022, 15.07.2022
położenie stępki - 18.11.2020, 19.03.2021
początek budowy - 30.07.2020, 17.03.2021
armator (właściciel) - Fairplay Borchard, Niemcy
operator, armator zarządzający, zarząd techniczny - Fairplay Polska
długość całkowita - 24,73 m
długość między pionami - 22,511 m
szerokość konstrukcyjna - 12,50 m
szerokość maksymalna - 13,130 m
zanurzenie - 3,50 m (3,6 według innego źródła)
wysokość boczna - 4,95 m
tonaż pojemnościowy brutto - 353
tonaż pojemnościowy netto - 98
nośność - 101 t
skompensowany tonaż pojemnościowy (CGT) - 1748
moc napędu głównego - MCR 5050 kW (6866 KM), MCR 6086 kW (8274 KM)
Holownik typu RSD Tugs 2513 (wersja standardowa) - charakterystyka podstawowa
długość całkowita - 24.73 m
szerokość całkowita - 13,13 m
wysokość boczna na burtach - 4,95 m
zanurzenie na rufie - 6,20 m
wyporność (98 % zapasów) - 570 t
pojemność zbiorników
- paliwowych - 77,50 m³
- woda słodka - 10,20 m³
- ścieki - 6,00 m³
- oleje przepracowane - 2,50 m³
- olej smarny - 2,50 m³
- woda zęzowa - 6,00 m³
- piana gaśnicza - 12,20 m³
- dyspersant - 3,30 m³
- mocznik - 3,00 m³
uciąg na palu w ruchu naprzód - 85 T
uciąg na palu w ruchu wstecz - 80 T
prędkość eksploatacyjna - 12,6 węzła
silniki napędu głównego - 2 × Caterpillar 3516C TA HD/D
łączna moc napędu głównego 5050 kW / 6772 KM) przy 1800 obr./min.
pędniki azymytalne - Kongsberg Maritime US 255 P30 FP
średnica śrub pędników - 3000 mm
emisje w spalinach kontrolowane w standardzie - IMO Tier III certified
zespoły prądotwórcze - 2 × Caterpillar C4.4 TA, 81 kVA, 400/230 V, 50 Hz
(opcjonalnie Caterpillar C4.4 TA, 94 kVA, 440 V, 60 Hz)
pompy ogólnego przeznaczenia - 2 × Azcue CA 50/3A 20 m³/h @ 2,35 bar
pompa zęzowa - CA 32/05 3,6 m³/h @ 1,1 bar
pompa paliwowa - Azcue BR-41-10 12 m³/h @ 1 bar
oczyszczalnia ścieków - Tecnicomar Ecomar 20
opcjonalnie - pompa pożarowa zawieszona na silniku głównym 1200, 2400 m³
opcjonalnie - monitory wodne 1 × 1200 lub 2 × 1200 m³
wciągarka holownicza - hydrauliczna, dwubębnowa, niska prędkość wybierania przy 27 T uciągu - do 30 m/min; wysoka prędkość wybierania przy 27T uciągu - do 49 m/min
siła trzymania hamulca - 200 T
odbojnice - cylindryczne i blokowe na dziobie, D-fender na burtach i na rufie
miejsca dla 6 osób załogi (opcjonalnie - 8)
klasyfikacja - Bureau Veritas
notacja klasy - I + HULL ● Mach Escort Tug (Bollard pull = 85t) (maximum steering force = 52 t, maximum braking force = 93 t, maximum escort speed = 10 kn) Unrestricted Navigation AUT UMS INWATER SURVEY COMF-NOISE 3, COMF-VIB 3 Ø Fire Fighting Ship 1 | Water spray
klasyfikacja - Lloyd’s Register
notacja klasy - 100 A1 Escort Tug (Bollard pull = 85t) LMC UMS IWS CAC 3 | Fire Fighting Ship 1 | Water spray | Painting Epoxy paint system