W niedzielę wcześnie rano na redę portu w Gdynia dotarła pierwsza partia przeznaczonych dla naszej armii czołgów typu K2 'Black Panther' oraz samobieżnych armato-haubic K9A1 'Thunder' produkcji południowo-koreańskiej. Po godz. 6:00 zakotwiczył tam statek BBC Pearl, w którego ładowniach jest prawdopodobnie 10 czołgów oraz 24 haubice z pierwszej partii sprzętu wojskowego przekazanej Polsce przez producentów z Korei Południowej.
Wejście statku do portu zapowiadane jest od niedzieli rano na poniedziałkowe popołudnie. Rozładunek rozpocznie się prawdopodobnie we wtorek, lub jego część przeprowadzona zostanie jeszcze w poniedziałek wieczorem.
W niedzielę m.in. Kancelaria Prezydenta RP i MON poinformowały, że we wtorek, 6 grudnia 2022 r. po godz. 9:00 w Gdyni, prezydent Andrzej Duda oraz wicepremier, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak wezmą udział w odbiorze pierwszych koreańskich czołgów K2 oraz haubic K9 dla Sił Zbrojnych RP (nie sprecyzowano liczby pojazdów bojowych).
Oficjalna prezentacja i - jak twierdziły niektóre media - uroczyste przekazanie pierwszych partii czołgów K2 'Black Panther' oraz haubic samobieżnych K9A1 'Thunder' dla Sił Zbrojnych RP miało miejsce w Korei Południowej 19 października br. w odpowiednich zakładach producentów.
Wykonawcy koreańscy, zgodnie z umowami zawartymi z Agencją Uzbrojenia, dokonali przekazania pierwszych partii obu typów gąsienicowego sprzętu wojskowego, który obejmował 10 czołgów K2 'Black Panther', produkowanych przez Hyundai Rotem, a także 24 haubice samobieżne K9 'Thunder', których producentem jest Hanwha Defense.
Zapowiedziano wtedy kolejny krok - rychłą dostawę wspomnianego sprzętu wojskowego na teren Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadzoną drogą morską. W oficjalnym komunikacie stwierdzono, że pierwsze czołgi i haubice samobieżne jeszcze w tym roku trafią na wyposażenie jednostek 16 Dywizji Zmechanizowanej.
W ostatnich dniach przed dotarciem na kotwicowisko portu Gdynia statku ze specjalnym ładunkiem spekulowano - co się kryło w jego ładowniach. Wedle niektórych nieoficjalnych informacji ładunek miało stanowić jedynie 10 czołgów, wobec czego można było domniemywać, że pierwsza partia zamówionych przez Polskę haubic dotrze do Polski oddzielnym transportem, czyli innym statkiem i w innym terminie.
Jednak statek, przed wyruszeniem do Polski, zawijał do portów w pobliżu zakładów produkcyjnych należących do obu producentów (zarówno czołgów, jak i haubic). Port Masan położony jest zarówno blisko zakładu Hanwha Defense jak i jednego z zakładów Hyundai Rotem w Changwon (niedaleko Busan w południowo-wschodniej Korei Południowej). Z kolei drugi z zakładów Hyundai Rotem to Dangjin Plant położony bliski portu Pyeong Taek (nieopodal Seulu).
Ostatecznie wątpliwości rozwiały wspomniane wyżej oficjalne komunikaty ministerstwa obrony i kancelarii prezydenta.
Statek BBC Pearl wyruszył do Polski 30 października po zawinięciu do portu Masan (w dniach 26-30.10.2022) i wcześniejszych wizytach w Pyeong Taek (22-25.10.2022) i Masan (17-19.10.2022). W drodze do Polski przez cieśninę Malakka płynął 6 listopada, Kanał Sueski przeszedł 20, Gibraltar minął 26, a cieśninę Dover przeszedł 30 listopada br. W piątek, 2 listopada, przez ok. 10 godzin kotwiczył w rejonie Skagen w Danii, co mogło się wiązać z przyjęciem paliwa.
W niedzielę, 4 grudnia, po godz.: 6:00, BBC Pearl - statek przewożący z Korei czołgi i armato-haubice dla polskiego wojska, zakotwiczył na redzie portu Gdynia. Jego wejście do portu Gdynia przewidywane jest na poniedziałek po południu. Zacumować ma przy nabrzeżu Helskim Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT Gdynia), w którym nierzadko odbywają się przeładunki amerykańskiego sprzętu wojskowego.
Również w jednym z terminali portu Pyeong Taek odbywają się dość często przeładunki wyposażenia wojsk amerykańskich stacjonujących w Korei Południowej. Możliwe, że załadunek sprzętu wojskowego koreańskiej produkcji przeznacznego dla polskiej armii odbył się w tym samym terminalu. Z informacji, do których dotarliśmy wynika, że BBC Pearl cumował w Pyeong Taek przy terminalu o nazwie Pyeongtaek Terminal Operating (PTO) na stanowisku 11 (Pirs Wschodni), zaś w Masan na stanowisku 44 przy Pirsie nr 4.
Co prawda uroczyste przekazanie sprzętu odbyło się w Korei, ale wygląda na to, że umowa obejmuje dostawę do Polski, a to oznacza, że gestia transportowa jest po stronie producentów uzbrojenia z Korei. Zatem to Koreańczycy wyczarterowali statek na potrzeby pierwszego transportu pojazdów bojowych dla polskiej armii.
Statek, który przywiózł nowy koreański sprzęt wojskowy do Gdyni, to ciężarowiec konwencjonalny (statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych - MPP-HL) BBC Pearl (nr IMO 9504786; państwo bandery Antigua & Barbuda; rok budowy 2012; GT 12 838; nośnośc 14 418 t). Jednostka należy do niemieckiego armatora Briese Schiffahrts GmbH & Co, armatorem zarządzającym jest Briese Heavylift GmbH & Co KG też z Niemiec, a operatorem - również niemiecki BBC Chartering & Logistic GmbH, odpowiedzialny także za zarząd techniczny statku.
Przeznaczone dla Wojska Polskiego pojazdy bojowe nie zjadą same na polski ląd - na nabrzeże portowe w Gdyni. BBC Pearl nie jest statkiem typu ro-ro. Zostaną rozładowane ze statku najprawdopodobniej jego własnymi dźwigami.
Statek posiada międzypokład w postaci ruchomych paneli, które można mocować w różnych pozycjach (na różnych wysokościach) oraz dwa żurawie pokładowe o unosie po 400 ton.
Przypomnijmy, że dostawy czołgów K2 'Black Panther' są efektem umowy z 26 sierpnia 2022 r., zawartej pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Hyundai Rotem. Wartość umowy, obejmującej dostawy 180 czołgów wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz zapasem amunicji i wsparciem serwisowym producenta, wynosi 3,37 mld USD netto, a zakończenie dostaw planowane jest w 2025 r.
Dostawy haubic samobieżnych K9A1 'Thunder' są konsekwencją umowy z 26 sierpnia 2022 r., zawartej pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Hanwha Defense. Wartość umowy, obejmującej dostawy 212 haubic samobieżnych wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym oraz zapasem amunicji i wsparciem serwisowym producenta, wynosi 2,4 mld USD netto, a zakończenie dostaw planowane jest w 2026 r.
Z powyższych kontraktów na rok 2022 zapowiadano dostawę do Polski 10 czołgów K2 i 24 haubic K9A1. Według wstępnych informacji MON czołgi mają trafić do Batalionu Czołgów w Morągu, części 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Hetmana Polnego Litewskiego Wincentego Gosiewskiego w Bartoszycach, natomiast haubice - do 11. Mazurskiego Pułku Artylerii im. gen. Józefa Bema w Węgorzewie.
Powyższe umowy wykonawcze stanowią I etap realizacji umów ramowych z 27 lipca 2022 r. zawartych ze stroną koreańską. Agencja Uzbrojenia MON podpisała wtedy umowy z koreańskim Hyundai Rotem na zakup 1000 czołgów K2/K2PL i z koreańskim Hanwha Defense na zakup 672 haubic samobieżnych K9A1/K9PL.
K2 'Black Panther' to południowokoreański czołg podstawowy generacji 3+. Jego uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa kalibru 120 mm z automatem ładowania, która może wykorzystywać najnowsze rodzaje amunicji. Uzbrojenie pomocnicze stanowi 7,62 mm karabin maszynowy oraz 12,7 mm wielkokalibrowy karabin maszynowy (WKM). Zaawansowany system kierowania ogniem czołgu zapewnia wysoką skuteczność prowadzonego ognia na dalekich dystansach. Opancerzenie czołgu K2 już w standardowej konfiguracji, które może być dodatkowo uzupełnione przez aktywne systemy ochrony typu soft kill (VIRSS) i hard kill (KAPS), zapewnia wysoką odporność balistyczną i przeciwminową. Napęd stanowi silnik wysokoprężny o mocy 1500 KM z automatyczną skrzynią biegów, które zapewniają wysoką prędkość i mobilność w każdym terenie. Czołg
charakteryzuje się relatywnie niską masą wynosząca 57 ton oraz zastosowaniem hydropneumatycznego zawieszenia. Wszystkie zakontraktowane czołgi K2, po dostarczeniu do Polski, zostaną wyposażone w systemy łączności zapewniające wymianę informacji we wszystkich relacjach dowodzenia i współdziałania wojsk
pancernych i zmechanizowanych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
K9 'Thunder' to południowokoreańska haubica samobieżna na podwoziu gąsienicowym. Jej uzbrojenie główne stanowi 155 mm armata o długości 52 kalibrów, która, w zależności od typu amunicji, zapewnia precyzyjne prowadzenie ognia na dystansach ponad 40 km. Opancerzenie K9 zapewnia ochronę przed bronią małokalibrową i odłamkami artyleryjskimi. Napęd stanowi silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM z automatyczną skrzynią biegów, które zapewniają wysoką prędkość i mobilność w każdym terenie. Masa haubicy wynosi 47 ton. W wersji K9A1 wprowadzony został szereg usprawnień. Główny nacisk położono na zwiększenie skuteczności i zasięgu prowadzonego ognia do 54 km, poprawę świadomości sytuacyjnej oraz zwiększenie komfortu pracy załogi. Warto nadmienić, że zakontraktowane w ramach I etapu haubice K9A1, po
dostarczeniu do Polski, zostaną wyposażone w polskie systemy łączności i zostaną włączone w zintegrowany system zarządzania walką Topaz.
Piotr B. Stareńczak (PortalMorski.pl); rel (MON)
Rys.: BBC Chartering, Wikimedia Commons
Fot.: Duncan Grant Smith / BBC Chartering
BBC Pearl - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9504786
państwo bandery - Antigua & Barbuda
armator (właściciel) - Briese Schiffahrts GmbH & Co, Niemcy
armator zarządzający - Briese Heavylift GmbH & Co KG, Niemcy
operator, zarząd techniczny - BBC Chartering & Logistic GmbH, Niemcy
stocznia - Jiangxi Jiangzhou Union ShipbuildingCo Ltd, Ruichang JX Yard, Chiny
stoczniowy nr budowy - JZ1036
przekazanie do eksploatacji - wrzesień 2012
długość całkowita - 153,45 m (wg innego źródła - 153,44 m)
długość między pionami - 145,50 m (wg innego źródła 146,35 m)
szerokość konstrukcyjna - 23,20 m
zanurzenie - 9,10 m
wysokość boczna - 12,80 m (według innego źródła - wysokość do pokładu głównego - 11,95 m)
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 40,85 m
wyporność - 22 989 t
tonaż pojemnościowy brutto - 12 838
tonaż pojemnościowy netto - 5968
nośność - 14 418 t
masa statku pustego - 8571 t
ładowność kontenerów - 987 TEU
pojemność ładowni (ziarno) - 19 680 m³
pojemność zbiorników balastowych - 6331 m³
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 1652 m³
pokładowe żurawie przełdaunkowe - 2 × 400 ton DOR + 1 × 80 t DOR
moc napędu głównego - MCR 6480 kW (8810 KM)
prędkośc eksploatacyjna - 17,50 węzła
(wg innego źródła: prędkość maksymalna - 17,00 w.; pośrednia - 15,50 w.; zredukowana - 14,00 w.)
zużycie paliwa przy prędkości eksploatacyjnej - do ok. 38,50 t / 24 h
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 900 kW (1224 KM)
załoga - 13 osób
klasa lodowa - FS Ice Class 1A
klasyfikacja - Det Norske Veritas
notacja klasy: +/ 100 A5 E3 Multi-purpose dry cargo ship BWM Equipped for carriage of containers DBC SOLAS-II-2,Reg.19 IW Strengthened for heavy cargo