Żegluga

Sześć dekad ambicji, elastyczności i ciekawości świata sprawiło, że Stena Line stała się globalnym liderem w żegludze promowej. Dziś obchodzimy 60. rocznicę powstania tego operatora promowego, który ugruntował swoją pozycję jako zaufane ogniwo łączące ludzi, miejsca i społeczeństwa.

Sten A. Olsson, założyciel Stena Line, otworzył w 1962 roku linię żeglugową z rodzinnego Göteborga w Szwecji do Skagen w Danii. Zrobił to mając za sobą 20 lat doświadczenia w przedsiębiorczości, a dokładnie w handlu złomem. Tam, gdzie inni widzieli odpady, on widział możliwości biznesowe. Stworzył podwaliny pod organizację, która stała się jedną z najbardziej kultowych marek w Szwecji - Stena. Wkrótce jego pierwsza trasa promowa otrzymała nazwę Stenalinjen, co następnie przekształcono w bardziej międzynarodowo brzmiące Stena Line, kiedy to Skandynawia przestała wystarczać ambicjom rodziny Olsson.

Sten A. Olsson swoją przygodę z żeglugą rozpoczął, gdy potrzebował środka do transportu złomu. Wkrótce poszerzył działalność również o przewozy pasażerskie, szybko zdając sobie sprawę jak ten sektor był dotychczas nieefektywny i konserwatywny. Dziś, przewożąc 6 milionów pasażerów i kilka milionów jednostek frachtowych rocznie na 38 statkach obsługujących 18 tras w sieci obejmującej całą Europę od Irlandii na zachodzie do Łotwy na wschodzie, Stena Line jest globalnym liderem w żegludze promowej. Trzy zasady zawsze określały kierunek rozwoju firmy: ambicja rozwoju, zdolność do adaptacji i niekończąca się ciekawość świata, która inspiruje do wprowadzania innowacji.

Po uruchomieniu połączeń do Skagen, a następnie Fredrikshavn w Danii, w 1967 r. Stena Line otworzyła bezpośrednią trasę z zachodniej Szwecji na kontynent europejski poprzez połączenie z Göteborga do Kilonii w Niemczech. Dzięki strategicznym zakupom i przejęciom, Stena Line w latach 80. i 90. – wtedy już pod kierownictwem syna założyciela firmy, Dana Stena Olssona – ustanowiła pierwsze połączenia z Holandii do Wielkiej Brytanii, a stamtąd do Irlandii - co dało początek dzisiejszej dominacji Stena Line w handlu na Morzu Irlandzkim. A po upadku żelaznej kurtyny, nowa trasa Gdynia-Karlskrona, która powstała w 1995 roku, stworzyła podwaliny pod jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się regionów biznesowych Stena Line.

W Stena Line nigdy nie zapominamy o naszym dziedzictwie. Sten A Olsson był prawdziwym przedsiębiorcą i to właśnie jego ambicja, elastyczność i wieczna ciekawość ukształtowały DNA firmy. W ciągu sześciu dekad, które upłynęły od momentu, gdy otworzył swoją pierwszą linię żeglugową, szukaliśmy nowych pomysłów i nowych modeli naszej działalności. To właśnie pozwoliło nam stać się wiodącym operatorem promowym. A teraz z niecierpliwością czekamy na podjęcie kroków w naszą przyszłość, z dalszą ekspansją i zrównoważonymi innowacjami – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Dzisiejsza Stena Line to transport promowy charakteryzujący się wydajnymi i częstymi przewozami nawet trudnych ładunków frachtowych oraz usługami przyjaznymi dla pasażerów. Jest to wynik ciągłego procesu transformacji, w którym pierwotny "pływający sklep do Danii” przekształcił się najpierw w firmę zajmującą się rekreacją i rejsami wycieczkowymi, napędzanymi w latach 80. i 90. zakupami w strefie wolnocłowej, a następnie w dzisiejszą efektywną, elastyczną i opartą na rozwiniętej liczbie tras organizację.

A co z przyszłością? Kolejnym wielkim wyzwaniem dla Stena Line i całego sektora transportowego jest zielona transformacja. Projekty takie jak prom na metanol na trasie Kilonia-Göteborg, najnowocześniejsze promy klasy E-Flexer oraz ambitne projekty elektryfikacji żeglugi sprawią, że motto Stena Line stanie się rzeczywistością: Connecting Europe for a Sustainable Future, czyli Łączymy Europę dla zrównoważonej przyszłości.

rel (Stena Line)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0624 4.1444
EUR 4.2785 4.3649
CHF 4.5688 4.6612
GBP 5.1331 5.2369

Newsletter