Pierwszy w historii nowy (prosto ze stoczni) prom przeznaczony do obsługi linii promowej Gdynia-Karlskrona jest już w Polsce. To zbudowana w Chinach i przybyła do Gdańska w niedzielę, 14 sierpnia, Stena Estelle. Statek trafił na razie do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, a na linię łączącą Gdynię z Karlskroną może wejść prawdopodobnie jeszcze w sierpniu.
Prom zdążył już 13 sierpnia przymierzyć się do ramp nabrzeżowych w szwedzkim porcie Karlskrona. Obecnie, w Remontowej SA, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding, przechodzi ostatnie przygotowania do inauguracji obsługi linii łączącej Trójmiasto z południową Szwecją, jako pierwszy w historii tego połączenia promowego, zupełnie nowy, odebrany niedawno ze stoczni, statek.
Na zdjęciach nowy prom linii Gdynia-Karlskrona podczas manewrów podczas wejścia do Remontowej SA, a na kolejnych - kadry z rejsu z Chin do Europy.
Szerzej o promie Stena Estelle - pierwszym z dłuższej odmiany statków klasy E-Flexer - informowaliśmy we wcześniejszym materiale. Statek wejdzie na linię Gdynia-Karlskrona prawdopodobnie jeszcze w sierpniu, a jego jednostka siostrzana - Stena Ebba, do końca roku. Szkoda, że przynajmniej jeden z pary promów - pierwszych zupełnie nowych na "polskiej" linii Stena Line - nie otrzymał "polskiej" nazwy, np. Stena Polonia.
Czytaj także:
Promy klasy E-Flexer na linii Stena Line Gdynia-Karlskrona
Pierwszy z nowych promów Stena Line na linię Gdynia-Karlskrona przekazany armatorowi
Stena Ebba - najnowszy E-Flexer we flocie Stena Line na Morzu Bałtyckim
Armator postanowił wykorzystać przelot Stena Estelle ze stoczni na Dalekim Wschodzie do miejsca pracy w Europie, wyznaczając promowi tymczasową, jednorazową funkcję towarowego statku ro-ro przewożącego ładunki toczne na dużym, oceanicznym dystansie.
Prom zabrał ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do holenderskiego portu m.in. buldożery, ładowarki i inne maszyny budowlane oraz autokary. Za organizację ładunków odpowiadała firma NMT Shipping z siedzibą główną w Niderlandach.
Oto, jak wyglądała droga promu Stena Estelle ze stoczni w Chinach na wody Bałtyku.
Prom, formalnie przekazany armatorowi 23 maja 2022 roku, opuścił stocznię China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) Co. Ltd (dawniej AVIC Wei Hai Shipyard Co) 3 czerwca br. W dniach 11-14 tego samego miesiąca cumował w Yantai w Chinach. Następnie przebywał od 21 czerwca do 9 lipca br. na kotwicowisku w Singapurze - Singapore (AEW) Eastern Anchorage. Z kolei w dniach 18-22 lipca zatrzymał się w porcie Jebel Ali w Zjednczonych Emiratach Arabskich. 30 lipca prom przeszedł przez Kanał Sueski, a po kilkudziesięciu godzinach spędzonych na redzie Gibraltaru pokonał Cieśninę Gibraltar 5 sierpnia.
Zanim pojawił się na Bałtyku, prom w chwilowej roli oceanicznego ro-ro zawinął jeszcze do Port Scaldia (część Flushing, inaczej Vlissingen) w Niderlandach, gdzie przebywał od 8 do 10 sierpnia. 13 sierpnia miało miejsce próbne zawinięcie do Karlskrony i wreszcie, bardzo wcześnie rano w niedzielę, 14 sierpnia, Stena Estelle zameldowała się w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA.
PBS
Fot.: Maciej Bielesz / PortalMorski.pl; NMT Shipping, Stena Line,
Stena Estelle - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9862994
państwo bandery - Cypr
stocznia - China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd
stoczniowy nr budowy - W0270
armator (właściciel) - Financial Products Group Co, Japonia
armator zarządzający, operator - Stena Line Scandinavia AB, Szwecja
zarząd techniczny - Stena Marine Management ApS, Dania
armator zarejestrowany - Solt Holding Cyprus 6 Co Ltd, Cypr
długość całkowita - 239,70 m;
długość między pionami - 227,677 m
szerokość konstrukcyjna - 27,80 m
zanurzenie - 6,40 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 9,50 m
nośność - 8600 t
tonaż pojemnościowy brutto - 48 035
tonaż pojemnościowy netto - 19 642
miejsca dla pasażerów - 1100
liczba kabin - 263
ładowność samochodów osobowych - 300
długość linii ładunkowej - 3600 m
łączna moc dwuśrubowego (śruby konwencjonalne, nastawne) napędu głównego - MCR 24 000 kW (32 630 KM)
prędkość eksploatacyjna - 22,00 węzły