Rekordowy poziom aż 61 procent wszystkich dotychczasowych tegorocznych zamówień na nowe statki według pojemności brutto to statki przystosowane do zasilania paliwami alternatywnymi, przy czym zdecydowana większość z nich będzie korzystać z paliwa LNG - podaje Clarksons Research.
Zamówienia na 226 statków o łącznym tonażu pojemnościowtm 21 mln jednostek, stanowiących 59 proc. całości, złożone w pierwszej połowie 2022 roku, to zamówienia na statki z napędem dual-fuel LNG.
Zaledwie 1,6 proc., czyli zamówienia (z pierwszego półrocza 2022 r.) na pięć statków o łącznej pojemności brutto 600 000, stanowiły statki z napędem zasilanym metanolem, a 16,3 proc. było ammonia ready ("gotowych na amoniak").
Zamówienia na statki z napędem przystosowanym do paliw alternatywnych wzrosły z 31,7 proc., czyli 459 jednostek, w całym ubiegłym roku, 211 jednostek w 2020 roku i 46 w 2016 roku.
Zdaniem dyrektora zarządzającego Clarksons Research Steva Gordona można prognozować, że do początku 2023 roku już pięć procent pojemności brutto globalnej floty będzie zasilane paliwami alternatywnymi.
Clarksons Research dodaje, że 307 statków w istniejącej flocie i 98 będących w zamówieniach i w budowie oznaczonych jest jako LNG ready, podczas gdy globalny stoczniowy portfel zamówień zawiera obecnie 115 statków amonia ready i osiem hydrogen ready, czyli przygotowanych do łatwego przystosowania do używania jako paliwa amoniaku oraz wodoru.
Jednak średni wiek statków w światowej flocie rośnie. Dla floty masowców wynosi on obecnie 11,4 lat (wzrost z siedmiu lat w 2017 r.); dla tankowców - 12 lat (wzrost z 10,3 lat w 2017 r.); a dla kontenerowców - 14,1 lat (wzrost z 11,6 lat w 2017 r.).
Około 28,2 proc. globalnego tonażu w eksploatacji ma obecnie ponad 15 lat, a Gordon stwierdził: "Oszacowaliśmy, że w ramach CII [wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla] około 40 proc. dzisiejszych flot tankowców, masowców i kontenerowców będzie miało rating D lub E, jeśli nadal będą w eksploatacji w 2026 roku i nie zmodyfikują prędkości lub specyfikacji" (tzn. nie zostaną zmodernizowane np. przez instalację jakichś technicznych rozwiązań efektywnościowych - red.).
Scrubbery są obecnie zamontowane na ponad 4730 statkach znajdujących się w eksploatacji, co odpowiada około 24,5 procenta całej światowej floty według tonażu pojemnościowego brutto. Montaż płuczek spalin na istniejących statkach, w ramach ich pro-środowiskowych modernizacji, spowolnił do około zaledwie 15 statków w minionym miesiącu, z około 100 w czerwcu 2020 roku.
W 2021 r. nieznacznie wzrosło jednak zainteresowanie wykorzystaniem systemów oczyszczania spalin na nowo-budowanych statkach - w całym roku złożono 268 zamówień na statki wyposażone w scrubbery, w tym 198 kontenerowców. W 2022 r. zamówiono dotychczas dwadzieścia sześć statków wyposażonych w odsiarczającą płuczkę spalin.
W kontekście obecnej utrzymującej się na znaczącym poziomie różnicy cen między paliwami okrętowymi o wysokiej zawartości siarki a tymi o bardzo niskiej zawartości siarki (310 USD w Rotterdamie i 513 USD w Singapurze), Gordon powiedział: "Oczekujemy, że udział globalnego tonażu z płuczkami spalin wzrośnie nieznacznie do 24 procent do początku 2023 roku".
Technologie energooszczędne zostały zamontowane na ponad 5300 statkach, co stanowi 23,6 procent tonażu pojemnościowego floty. Wśród rozwiązań efektywnościowych są m.in. tunele śrubowe, dukty przedśrubowe i inne kierownice napływu, gruszki zaśrubowe na płetwach sterowych, lotki na kołpakach piast śrub napędowych (propeller boss cap fins), wiatrowe wirniki Flettnera, żaglopłaty, "pociągowe" latawce i systemy smarowania części zanurzonej kadłuba pęcherzykami powietrza.
Również "zielona" infrastruktura portowa nadal się rozwija - zapewnia Clarksons Research. Istnieje 148 aktywnych portów bunkrowania LNG i 95 planowanych obiektów umożliwiających bunkrowanie LNG w kolejnych portach, podczas gdy ponad 1500 statków posiada już lub ma być wyposażonych w podłączenia zasilania z lądu.
PBS, z mediów
Fot.: CMA CGM