PGNiG Supply & Trading zawarło umowę czarteru kolejnych zbiornikowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego. Cztery nowe jednostki, zbudowane na potrzeby Grupy Kapitałowej PGNiG, wejdą do użytku w 2025 roku.
PGNiG Supply & Trading (PST) z GK PGNiG podpisały umowę czarteru czterech kolejnych zbiornikowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego. Dwa z nich zostaną dostarczone przez spółki z norweskiej grupy Knutsen, a pozostałe przez Maran Gas Maritime - spółkę będącą częścią koncernu Angelicoussis Group.
Każda z jednostek będzie miała - podobnie, jak wcześniej zamówione przez PGNiG gazowce – zbiorniki o pojemności ok. 174 tys. m sześc. co oznacza, że wielkość ładunku, jaki będzie mógł przetransportować każdy ze statków, to ok. 100 mln m sześc. gazu po regazyfikacji transportowanego LNG.
PST będzie ich wyłącznym użytkownikiem przez 10 lat z możliwością przedłużenia. Tak jak w przypadku poprzednich umów czarterowych, tak i tym razem, armator będzie odpowiadał za dostarczenie statków, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym.
Kontrola handlowa nad jednostkami pozostanie po stronie PST. Razem z poprzednimi czarterami, flota nowo budowanych zbiornikowców LNG, którymi dysponować będzie GK PGNiG rozrośnie się do 8 jednostek. Dwa pierwsze gazowce rozpoczną swą pracę już w przyszłym roku. Kolejne dwa, dla których jeszcze nie wybrano nazw, mają wejśc do eksploatacji w roku 2024.
Na początku 2023 roku w pierwszy rejs wyruszy statek Lech Kaczyński. Wykonanie jego kadłuba w suchym doku zbliża się ku końcowi. Wykonano i połączono większość sekcji statku. Rozpoczęły się prace zbrojeniowe, ślusarskie i wyposażeniowe. W marcu zamontowano śruby napędowe, silniki główne oraz pomocnicze. Rozpoczął się również etap wykonania poszczególnych części kadłuba statku Grażyna Gęsicka. Realizowane są prace wyposażeniowe poszczególnych bloków, które w późniejszym okresie zostaną połączone w suchym doku. W odniesieniu do wyposażenia, odbyły się testy silników głównych oraz pomocniczych w warsztatach producentów.
Pod tekstem publikujemy, jako pierwsi w Polsce, zdjęcia pierwszych bloków statku Lech Kaczyński ustawionych w suchym doku stoczni.
PortalMorski.pl jako pierwszy ujawnił publicznie nazwy pierwszych dwóch czarterowanych przez PGNiG od Knutsen OAS Shipping gazowców już w połowie grudnia 2021 r.
Czytaj także:
Znamy nazwy pierwszych dwóch gazowców LNG w czarterze PGNiG
Takie będą pierwsze gazowce LNG czarterowane przez PGNiG [VIDEO]
"W portfelu importowym PGNiG wolumen kontraktów na amerykańskie LNG wynosi obecnie ok. 9 mld m sześc. rocznie po regazyfikacji. Z tego aż 7 mld m sześc. pochodzić będzie z kontraktów zawartych w formule handlowej Free On Board (FOB), według której to PGNiG odpowiedzialne jest za odbiór LNG od dostawcy, transport i rozładunek w porcie docelowym. Czarter metanowców pozwoli nam nie tylko sprawnie dostarczać skroplony gaz ziemny na rynek krajowy, ale także będziemy mieli możliwość skierowania statku do dowolnego terminalu LNG na świecie" - powiedział Paweł Majewski, prezes zarządu PGNiG. "Rozbudowana flota i elastyczność mocy transportowych jest dla nas kluczem do bezpieczeństwa energetycznego opartego na LNG".
Ponadto PGNiG wyczarterowało trzy już istniejące metanowce do przewozu LNG, każdy o pojemności ok. 160 tys. m sześc. LNG, czyli ok. 80-90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji. Dwie z tych jednostek Spółka przejmie jeszcze w I półroczu bieżącego roku, trzecia ma być dostępna w II półroczu. Oznacza to, że zakupy w formule FOB będą mogły być realizowane już w 2022 roku.
Ile kosztują gazowce budowane dla Knutsena pod czarter PGNiG?
Wiadomo ile będą kosztowały gazowce budowane na zamówienia Knutsen OAS Shipping pod czarter w PGNiG. Serwis informacyjny TradeWinds News sugeruje, że Knutsen zapłaci za nowo-zamówione statki, pod czarter PGNiG, więcej niż za wcześniejsze w ostatnich dwóch latach. To zapewne będzie miało przełożenie, zgodnie zresztą z ogólnymi warunkami rynkowymi, na (nie ujawniony) koszt realizacji najnowszych umów czarterowych podpisanych przez PGNiG z Knutsen OAS Shipping.
W ostatni piątek (znana wcześniej jako Hyundai Heavy Industries) grupa stoczniowa Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co., Ltd. (KSOE) ogłosiła o pozyskaniu zamówienia (bez ujawnienia nazwy zleceniodawcy, wskazując jedynie, że pochodzi z Europy) na budowę dwóch gazowców LNG o łącznej wartości 545,8 mld KRW (449 mln USD), co oznacza cenę za jeden statek w wysokości 224,5 mln USD.
Z zamówieniem tym powiązano norweską firmę Knutsen OAS Shipping. Te dwa nowo zamówione gazowce stocznia KSOE Hyundai Samho Heavy Industries ma dostarczyć do pierwszej połowy 2025 roku.
TradeWinds News, przywołuje, dla porównania, umowy czarterowe podpisane między Knutsen OAS Shipping i PGNiG na "ich" pierwsze dwa statki, które Knutsen zamówił w Korei (z dostawą przewidzianą w 2023 roku) pod koniec października 2020 roku przy cenie 187,5 mln USD każdy.
Dwa pierwsze oraz statki z najnowszego czarteru PGNiG są najprawdopodobniej statkami bliźniaczmi, o takiej samej lub bardzo zbliżonej specyfikacji. Różnica cen pomiędzy tymi dwiema parami statków czarterowanych przrz PGNiG przekłada się na wzrost o 20 procent.
rel (PGNiG); PBS (PortalMorski.pl)
Grafika: Capital Gas / PBS; Infografika: PGNiG; Fot.: Knutsen OAS Shipping
Hahahahaha...
Hahahahahahah....
A przy okazji zapytam.
Ten wrak TU-154 co zamordowano w nim prezydenta RP to już sprowadzono do Polski?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.