Spółka Polskie Promy jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego i prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków - poinformował podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Obecnie Skarb Państwa jest większościowym udziałowcem (Polskich Promów - PAP) na podstawie przeprowadzonego na rynkowych warunkach dokapitalizowania. Jednocześnie spółka jest w trakcie pozyskiwania finansowania dłużnego w tym prowadzi zaawansowane rozmowy rynkowe z konsorcjum banków - powiedział Witkowski.
Wiceminister przypomniał, że Polskie Promy zostały zobligowane przez Skarb Państwa, największego udziałowca, do realizacji budowy jednostek promowych przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego na rzecz Unity Line i Polferries.
Jak powiedział Witkowski, kontakt obejmuje budowę trzech nowych jednostek i czwartej w opcji przeznaczonych do żeglugi w rejonie Morza Bałtyckiego. Projekt jest realizowany przez polską stocznię Gdańską Stocznię Remontową imienia Józefa Piłsudskiego w Gdańsku za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp z o.o.
W listopadzie ubiegłego roku trzy spółki typu SPV będące własnością Polskich Promów podpisały kontrakty na budowę jednostek. To największa od 30 lat umowa inwestycyjna zawarta pomiędzy spółką z polskim kapitałem a polską stocznią - podkreślił wiceminister.
Jak poinformował Witkowski pierwszy nowy prom wejdzie do eksploatacji na przełomie 2024 i 2025 roku, co, jak zaznaczył wiceminister, nie wyklucza wyposażenia któregoś z armatorów w jednostki używane.
Głównym naszym celem jest wyposażenie naszych armatorów w nowoczesne, o odpowiedniej linii ładunkowej, długości linii ładunkowej i odpowiednie ilości pasażerów jednostki - dodał.
autor: Łukasz Pawłowski