Żegluga

Lubeka-Travemünde – 11 602 mile morskie – tyle ma do pokonania nowy statek TT-Line, pierwszy z dwóch nowo zamówionych Green Ships, który jest w drodze ze stoczni w Nanjing w Chinach do Europy. Na miejsce ma dotrzeć pod koniec kwietnia, miesiąc po 60. rocznicy powstania TT-Line.

Prom nosi nazwę Nils Holgersson, tak samo jak pierwszy statek w historii TT-Line – tradycja jest kontynuowana, ale jednocześnie firma chce zaznaczyć ogromny rozwój technologiczny promów.

Projekt „Zielonych Statków” to kontynuacja działań TT-Line na rzecz zrównoważonego rozwoju żeglugi, które armator rozpoczął już w 1995 roku wraz z wejściem do eksploatacji dwóch Zielonych Statków pierwszej generacji, Nils Dacke i Robin Hood, które nastawione były na przyjazną dla środowiska eksploatację statków. Zaledwie sześć lat później, w 2001 roku, oddano do eksploatacji dwa nowe Green Ships drugiej generacji. Promy Nils Holgersson i Peter Pan zbudowane w Bremerhaven były już wyposażone w systemy napędowe, które zmniejszyły zużycie paliwa nawet o 15 procent w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami. Teraz flota jest uzupełniana przez najbardziej przyjazne dla środowiska statki. Podczas, gdy nowy Nils Holgersson jest już w drodze do Europy, budowa drugiego promu Green Ship Peter Pan, zbliża się ku końcowi i zostanie on przekazany TT-Line w ciągu roku.

Z dumą spoglądamy wstecz na 60 lat TT-Line. To był czas pełen imponujących promów, wspaniałych innowacji, nowych technologii i zrównoważonego rozwoju firmy - mówi dyrektor zarządzający Bernhard J. Termühlen. Chcemy dalej to kontynuować i nadal być pionierami w żegludze promowej.

Historia sukcesu TT-Line rozpoczęła się 28 marca 1962 roku, kiedy prom Nils Holgersson I otworzył połączenie między Travemünde, a Trelleborgiem w Szwecji. Zaledwie trzy lata później, w 1965 roku, TT-Line powiększyła flotę o drugi prom. Rampy załadunkowe na dziobie i rufie promu Peter Pan I umożliwiły wjazd i wyjazd pojazdów bez konieczności zawracania, co zrewolucjonizowało załadunek i rozładunek w porcie.

Flota rosła, a wraz z ukończeniem Peter Pan II w 1974 roku, TT-Line zapoczątkowało nową erę żeglugi promowej. Nowy i wówczas największy na świecie prom łączył transport i rozrywkę oraz umożliwiał pasażerom spędzenie rejsu w restauracji, barze czy na siłowni oraz skorzystanie z rozrywki oferowanej na pokładzie. 

W latach 1988 i 1989 TT-Line z sukcesem wprowadziło dwa promy kolejowo-pasażerskie. Są one nadal w eksploatacji, przebudowane w późniejszym okresie na promy RoPax o nazwach Huckleberry Finn i Tom Sawyer. TT-Line rozwijało połączenia promowe i w 1992 r., po zjednoczeniu Niemiec, została otworzona linia promowa z Rostocku do Trelleborga. W styczniu 2022 roku TT-Line ta obchodziła 30-lecie istnienia tego połączenia.

W styczniu 2014 roku TT-Line uruchomiła połączenie z Polski, ze Świnoujścia do Trelleborga. Cztery lata później miało miejsce przedłużenie promu Peter Pan o 30 metrów do długości 220 metrów i tym samym linia ładunkowa powiększyła się do 3400 lm. Umożliwiło to zmniejszenie emisji na transportowaną jednostkę frachtową nawet o 25 procent. W tym samym roku TT-Line otworzyło połączenie między Kłajpedą, a Trelleborgiem. Następnie, w 2018 roku TT-Line złożyło zamówienie na budowę promów Green Ships trzeciej generacji, kontynuując tym samym drogę w kierunku zrównoważonej eksploatacji statków w żegludze promowej.

Warto dodać, że statki armatora TT-line wpływają także do Gdańska - przy okazji remontów klasowych, rozszerzonych o różne zakresy, przeprowadzanych w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Pierwszy raz statek z logo TT-Line na burcie do stoczni wpłynął zimą 2018 roku, był to Tom Saywer. Zadowolenie armatora zaowocowało decyzją o zleceniu remontu kolejnych dwóch statków: Huckelberry Finn i Barbara Krahulik. Ten ostatni otrzymał nową nazwę Marco Polo. Statek, podczas postoju w stoczni, wzbogacono o nowe kabiny (52), dwie sztuki scrubberów i komfortowe przestrzenie pasażerskie.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter