Żegluga

Irańskie media donoszą, że jedna osoba zaginęła po tym, jak w czwartek, 17 marca, w Zatoce Perskiej u wybrzeży prowincji Buszehr w południowo-zachodniej części kraju zatonął statek towarowy. Gdy doszło do wypadku, statek był w drodze ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do portu Umm Qasr w Iraku.

Był to Al Salmy 6 (nr IMO 7728596; rok budowy 1983; klasyfikacja - RINA (Registro Italiano Navale); GT 16 021, nośność 6017 t, wyporność 12 580 t; długość linii ładunkowej - 2600 m; długość całkowita 141,18 m, szerokość konstrukcyjna 21,51 m, zanurzenie 6,701 m) - uniwersalny statek typu ro-ro (drobnicowiec ro-ro) zbudowany w Hiszpanii i eksploatowany pierwotnie przez armatora hiszpańskiego.

Statek znajdował się ok. 50 km od portu Asalouyeh, gdy - 17 marca - napotkał wzburzone morze i silny wiatr o prędkości 37 węzłów. Przed zatonięciem statek utrzymywał się na wodzie w dużym przechyle.

Irański urzędnik poinformował, że na pomoc wysłano trzy statki ratownicze. Jednak pogarszające się warunki pogodowe i morskie sprawiły, że statek zatonął, zanim któraś z jednostek ratowniczych miała możliwość manewrować obok niego, by ewakuować osoby znajdujące się na pokładzie.

Na pewnym etapie informowano, że z 30 członków załogi służby SAR uratowały 16 osób, a 11 pozostawało jeszcze w tratwach ratunkowych, jedna została uratowana (podjęta na pokład) przez statek handlowy, a dwie kolejne pozostawały w wodzie.

Później lokalny dziennik irański podał, że cała 30-osobowa załoga statku, z wyjątkiem jednej, została bezpiecznie ewakuowana. Ratownicy kontynuowali jeszcze poszukiwania zaginionego marynarza na wodach w rejonie wypadku.

Przedstawiciel armatora statku, dubajskiej firmy Salem Al Makrani Cargo Company, powiedział agencji Reuters, że firma pozostaje w kontakcie z władzami portu w Asalouyeh.

Według niektórych źródeł zatonięcie statku nie jest pewne. Twierdzą, że nie ma pewnych wiadomości na ten temat i równie prawdopodobne jest, że pojazdowiec nadal utrzymuje się na wodzie. Ostatnie sygnały AIS ze statku podchodzą z godz.: 6:00 wg czasu UTC z 17 marca.
Jednak np. według IHS Markit, statek został już uznany za total loss (całkowicie utracony).

Dodatkowe niebezpieczeństwo stanowił fakt, że przechylony statek dryfował w pobliżu naftowo-gazowych instalacji (platform) offshore.

Najbardziej prawdopodobny przebieg wypadku to, najpierw, przesunięcie się ładunku na pokładzie lub pokładach ro-ro, a następnie zalanie pokładu ładunkowego. Wszystko mogło się zacząć od utraty (awarii) napędu i/lub sterowności, w wyniku czego doszło do ustawienia się statku bokiem do fali.
Na podstawie analizy zapisu pozycji statku i jego ruchu można przypuszczać z dużą dozą pewności, że kontrolę nad statkiem utracono (w wyniku czego zaczął on dryfować) już wieczorem, 16 marca.

PBS; z mediów; rel (Porty i Administracja Morska Iranu)

Fot.: Porty i Administracja Morska Iranu

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9835 4.0639
EUR 4.2826 4.3692
CHF 4.5577 4.6497
GBP 5.1532 5.2574

Newsletter