Spółki Shell International Trading and Shipping Company oraz GTT podpisały umowę o współpracy na rzecz opracowania nowych technologii umożliwiających morski transport ciekłego wodoru (LH2).
Umowa jest częścią strategii koncernu Shell, mającej na celu rozwój łańcucha dostaw energii poprzez stworzenie skalowalnych i bezpiecznych technologii przewozu wodoru w postaci skroplonej. Obejmuje ona opracowanie przez GTT wstępnego projektu zbiornikowca do transportu LH2, a także systemu przechowywania tego ładunku dla średniej wielkości statku tego typu.
Przewiduje się, że zapotrzebowanie na wodór w wielu sektorach będzie rosło, aby zaspokoić popyt na bezemisyjne źródła energii netto w ramach transformacji energetycznej. Możliwość transportu bardzo dużych ilości wodoru w postaci skroplonej, w temperaturze -250°C, jest jednym z wyzwań technologicznych, które należy podjąć, aby stworzyć niezawodny, wydajny i konkurencyjny łańcuch dostaw wodoru.
“Mając na uwadze ten cel, GTT wnosi swoje ponad 50-letnie doświadczenie i wiedzę w zakresie membranowych systemów hermetyzacji i technologii kriogenicznych opracowanych na potrzeby transportu i magazynowania LNG. Wiedza techniczna i zdolność GTT do innowacji są głównymi atutami przy opracowywaniu optymalnego rozwiązania hermetyzacji, które może być stosowane na skalę przemysłową do transportu skroplonego wodoru drogą morską” – informuje w komunikacie francuska spółka.
- Jesteśmy dumni, że możemy połączyć naszą wiedzę i zdolności innowacyjne z umiejętnościami Shell w tym bardzo obiecującym projekcie. Nasza współpraca pozwoli na dokonanie nowego przełomu technologicznego w świecie żeglugi, dzięki bezpiecznemu i skalowalnemu wdrożeniu technologii transportu ciekłego wodoru. Zespoły badawczo-rozwojowe GTT są zdeterminowane, aby przesuwać granice technologiczne i urzeczywistnić dekarbonizację – mówi Philippe Berterottière, prezes i dyrektor generalny GTT.
Z kolei, dyrektor ds. innowacji w GTT Jean-Baptiste Boutillier spodziewa się, iż technologia dla takiego zbiornikowca będzie gotowa do 2026 roku. W zależności od poziomu inwestycji Shell i innych partnerów projektu, pierwszy statek tego typu może być przekazany do 2028 roku.
- Strategia Shell zakłada, że do 2050 r. lub wcześniej, zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa, staniemy się dostawcą energii o zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Bezpieczny i wydajny masowy transport ciekłego wodoru będzie kluczowym czynnikiem umożliwiającym realizację tego celu. Wierzymy, że GTT wnosi do tego projektu kluczową wiedzę specjalistyczną, która ostatecznie pomoże przyspieszyć i odblokować to przyszłe źródło energii – podkreśla Carl Henrickson, dyrektor generalny ds. Technologii, Innowacji i Cyfryzacji Shell Shipping and Maritime.
Shell International Trading And Shipping Company Ltd, spółka zależna koncernu Shell, świadczy usługi w zakresie handlu i transportu, w tym w szczególności przewozów ropy naftowej, gazów, dwutlenku węgla.
Natomiast GTT, to wiodący francuski producent i dostawca kriogenicznych systemów hermetyzacji ładunku, służących do przechowywania i transportu gazów skroplonych, w tym LNG. Działa również w sektorze wodoru poprzez swoją spółkę zależną Elogen, która projektuje i montuje elektrolizery, do wytwarzania ekologicznego wodoru.
GL, rel (GTT, Shell)