Żegluga

W środę policja, Straż Przybrzeżna (Kystvakten) i Służba Celna (Tolletaten) weszły na pokład dużego luksusowego jachtu, zacumowanego w porcie Narwik od zeszłego czwartku. Według gazety "Fremover" wojsko śledziło superjacht, którego właścicielem jest były oficer KGB i przyjaciel Władimira Putina, Władimir Strzalkowski.

Kierownik operacyjny w okręgu policyjnym Nordland, Mari Lillestø, powiedziała norweskiej stacji radiowej i telewizyjnej NRK, że operacja miała raczej charakter wspólnej kontroli (w kooperacji różnych służb) i przebiegła "rutynowo".

Dokonano m.in. sprawdzenia cudzoziemców spoza obszaru Schengen przybyłych na pokładzie superjachtu do Norwegii.
Lillestø dodała, że "często przeprowadzane są kontrole statków, na których pokładzie są obywatele z krajów nie należących do porozumienia Schengen".

Narvik to najbardziej wysunięte na północ miasto w regionie Nordland przed granicą z Troms.

Zawinięcie rosujskiego superjachtu w Narwiku odbywa się w tym samym czasie co wielkie zimowe ćwiczenia Cold Response, w których bierze udział 35 000 żołnierzy z 28 krajów.

Były szef norweskiego wywiadu Ola Kaldager nie jest zdziwiony. Twierdzi, ze obecność superjachtu to nie przypadek.

"Nie jest to szczególnie zaskakujące. To jest coś, co Rosjanie robią od lat, kiedy w północnej Norwegii odbywały się duże, sojusznicze ćwiczenia" - stwierdził Kaldager. Podkreślił jednak fakt, że superjacht należy do dobrego przyjaciela Władimira Putina. "Wcześniej Rosjanie pojawiali się w podobnych okolicznościami ze statkami rybackimi i bardziej zaawansowanymi statkami, np. naukowo-badawczymi. Teraz mamy do czynienia z nieco odmienną, specjalną sytuacją, w której pojawia się tu na swoim statku dobry przyjaciel Putina, były oficer KGB" - dodał Kaldager.

Na pytanie NRK - jakich informacji szukają Rosjanie, Kaldager, wymienia: "nformacje techniczne (np. o infrastrukturze wydobywczej i przesyłowej ropy i gazu - red.), przechwytywanie komunikacji radiowej i być może inne informacje - jeśli mają tyle szczęścia, że mają kontakty na lądzie, które mogą dać im więcej informacji, to prawdopodobnie takie informacje dostaną".

Niektórzy komentatorzy snują spekulacje i podejrzenia, że superjacht mógł być użyty lub nawet został użyty do przecinania kabli podmorskich. Niedawno doszło do przerwania połączenia światłowodowego między Norwegią kontynentalną, a norweskim terytorium Svalbard na dalekiej północy.

Czysto teoretycznie, Ragnar mógł być użyty w takich działaniach dywersyjnych. Ma na pokładzie przynajmniej jeden pojazd podwodny.
Jest to w ogóle dość ciekawy statek sam w sobie. Jest to luksusowy ekspedycyjny superjacht przystosowany do żeglugi w trudnych, arktycznych warunkach, przebudowany z zaopatrzeniowca górnictwa morskiego i holownika - lodołamacza, przeznaczonego do eksploatacji na płytkich wodach (np. na Morzu Kaspijskim). Jest wyposażony m.in. w ramową dźwignicę "A" do wodowania i podejmowania z wody pojazdu podwodnego. Jest oferowany w czarterach.

Przed przebudową statek eksploatowany był przez kazachstańską spółkę holenderskiej grupy Wagenborg Shipping BV jako Sanaborg. Po przebudowie, od 2020 roku, statek pływa pod nazwą Ragnar.

PBS; z mediów

Fot.: RagnarYacht.com
 

Ragnar - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9621522
państwo bandery - Malta
operator, armator zarządzający - Ragnar Management Ltd, Malta
zarząd techniczny - Jansen Maritime Services Ltd, Wielka Brytania
rok budowy - 2012; przebudowa w 2020 r.
stocznia (budowa) - Niestern Sander B.V., Delfzijl, Holandia
stocznia (przebudowa) - Icon Yachts
długość całkowita - 68,20 m
długość między pionami - 64,90 m
szerokość maksymalna - 14,30 m
szerokość konstrukcyjna - 14,00 m
zanurzenia - 3,15 m
wysokość boczna - 5,10 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2272
tonaż pojemnościowy netto - 2272
nośność - 867 t
uciąg na palu - 34 T
miejsca dla pasażerów - 16 (w 8 kabinach)
miejsca dla załogi - 18
moc napędu głównego (dwa pędniki azymutalne) - 3500 kW
elektrownia okrętowa - MCR 4000 kW (5438 KM)
prędkość eksploatacyjna - 12,50 w.
prędkość maksymalna - 14,00 w.
zasięg - 6000 Mm
klasa lodowa - FS Ice Class 1A Super

Superjacht Ragnar
Superjacht Ragnar
Superjacht Ragnar
Superjacht Ragnar
Superjacht RagnarSuperjacht RagnarSuperjacht RagnarSuperjacht Ragnar

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter