Żegluga

Główni operatorzy liniowi (main line operators - MLO) ewidentnie dominują na rynku europejskich kontenerowych serwisów dowozowych (feeders) i połaczeń żeglugowych short sea shipping (SSS) z 74-procentowym uziałem, pozostawiając tylko 26 procent dla przewoźników regionalnych i publicznych operatorów dowozowych (common feeder operators).

Globalny przewoźnik oceaniczny MSC, który na początku stycznia odebrał duńskiemu armatorowi Maersk pierwszą pozycję w rankingu "Top 100" kontenerowych operatorów liniowych (według łącznej zdolności przewozowej), opracowanym przez ośrodek analityczno-badawczy Dynamar BV i jego serwis informacyjny Alphaliner, przejął także zdecydowanie największą część rynku wewnątrz-europejskich regularnych serwisów żeglugowych. Jego udział wynosi 31,5 procent czyli niemal dwukrotnie większy niż jego część (17,1 %) rynku globalnego i oceanicznego.

MSC - armator z siedzibą w Genewie - ma pięciokrotnie większy udział w europejskim rynku serwisów dowozowych i short sea shipping niż największy "niezależny" w Europie operator dowozowy - Unifeeder i niemal dorównuje łącznej zdolności przewozowej i udziałowi w rynku operatorów Maersk / Sealand, CMA CGM i COSCO razem wziętych, którzy kontrolują zdolność przewozową 325 000 TEU (33 %).

MSC jest także jedynym operatorem, który jest obecny we wszystkich siedmiu strefach połączeń feederowych w różnych regionach świata, wyróżnionych przez analityków Dynamar BV.

Według Alphalinera w światowych serwisach feederowych zatrudnionych jest około tysiąc statków, operujcych na trasach z 46 największych portów.
Jeżeli chodzi o ranking globalnych hubów feederowych, to znalazły się wśród nich cztery porty europejskie: Marsaxlokk na Malcie, Rotterdam, Stambuł i Pireus, który w ostatnich miesiącach zyskał pozycję trzeciego najbardziej uczęszczanego portu feederowego na świecie.

PBS; z mediów (Alphaliner

Infografika: Alphaliner  

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter