W minionym sezonie żeglugowym, czyli od maja do końca października, przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II przepłynęło blisko 20 tys. jachtów i statków - poinformowały Wody Polskie.
Rzeczniczka prasowa Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz podała PAP, że w minionym sezonie żeglugowym przez tzw. "starą" śluzę Guzianka prześluzowano 7 tys. jednostek, a przez nową śluzę, która pracowała drugi sezon - prawie 13 tys.
W tym sezonie żeglugowym nie było wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort przeprawy i skrócił czas samego śluzowania - dodała Giełażyn-Sasimowicz.
Śluzy Guzianka I oraz II oddzielają jeziora Guzianka Mała i Bełdany. Między tymi akwenami różnica poziomu lustra wody wynosi 2 metry. W ostatnich latach, gdy rosła liczba żeglarzy, śluza w Guziance był wiecznie "zakorkowana". W związku z tym Wody Polskie zbudowały obok kolejną śluzę - Guzianka II.
Budowa nowej Guzianki rozpoczęła się w październiku 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł - z tego środki UE stanowiły ponad 16 mln zł, środki budżetu państwa - ponad 3 mln zł, a pozostałe pieniądze to wkład własny Wód Polskich. Uruchomiono ją w 2020 roku i była to pierwsza od czasów II wojny światowej tego typu inwestycja na Wielkich Jeziorach Mazurskich.
W sezonie roku 2020 przez obie Guzianki prześluzowano rekordową liczbę 22 tys. statków i jachtów. Dla porównania, zanim nie było nowej śluzy, przez Guziankę przepłynęło w sezonie 2019 15,4 tys. jednostek. Wielokrotnie żeglarze na śluzowanie czekali nawet kilka godzin.
Jeszcze w tym roku Wody Polskie zamierzają ogłosić przetarg na remont starej śluzy Guzianka.
Autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska