Alfa Laval i Wallenius Wilhelmsen łączą siły w ramach spółki joint venture o nazwie AlfaWall Oceanbird, która będzie dostarczać rozwiązania napędu wiatrowego dla różnego typu statków.
Zgodnie z umową podpisaną 28 czerwca 2021 roku, pierwszy system Oceanbird zostanie zainstalowany na pokładzie statku w ciągu pięciu lat. Ma nim być samochodowiec (PCTC - Pure Car / Truck Carrier), na którym zostanie zainstalowanych pięć sztywnych żaglopłatów, każdy o wysokości około 80 metrów.
Układ sztywnych żagli, zbudowanych ze stali i materiałów kompozytowych, będzie mógł się obracać o 360 stopni. System będzie opuszczany, aby statek mógł przepływać pod mostami.
W projekt, oprócz Wallenius Wilhelmsen, która jest koordynatorem, zaangażowano Królewski Instytut Technologiczny w Sztokholmie (KTH). Projekt jest wspierany przez Szwedzką Administrację Transportu, która pełni rolę podmiotu współfinansującego.
Pierwsza instalacja ma zostać wdrożona na samochodowcu o pojemności 7000 samochodów. Oczekuje się, że przy średniej prędkości 10 węzłów, napęd ten zmniejszy emisję zanieczyszczeń nawet o 90 procent w porównaniu z najbardziej energooszczędnymi statkami.
Technologia jest opracowywana dla statków towarowych, ale ambicją jest rozszerzenie jej na statki wycieczkowe i inne jednostki pływające w zależności od zapotrzebowania rynku.
Alfa Laval i Wallenius są znanymi sobie partnerami w rozwoju technologii, ponieważ współpracowały już nad rozwiązaniem PureBallast do oczyszczania wód balastowych.
Wspólne przedsięwzięcie AlfaWall Oceanbird pojawia się w krytycznym momencie dla przemysłu morskiego, który jest odpowiedzialny za około 2-3% globalnej emisji gazów cieplarnianych. IMO postawiło sobie za cel zmniejszenie emisji CO2 w żegludze międzynarodowej o 40% do 2030 roku, a do 2050 roku o co najmniej 50% w porównaniu z poziomem z 2008 roku - pisze Alfa Laval.
AL, z mediów