Od 25 czerwca 2021 r. kierowcy mogą już korzystać z obrotowego Mostu Południowego nad kanałem żeglugowym na Mierzei Wiślanej. Otwarcia jednego z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce, dokonał Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Otwarcie Mostu Południowego to dowód, że prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. Postęp widoczny jest również przy budowie Mostu Północnego, gdzie wykonano większość robót konstrukcyjnych. Dzięki tym obiektom kierowcy nie będą stać w korkach czekając, aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek, co z pewnością przyczyni się do większego komfortu podróży – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W uroczystym otwarciu towarzyszyli mu także Małgorzata Winiarek-Grajewska, prezes zarządu Grupy NDI SA oraz kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego.
W dniu rozpoczęcia wakacji uruchamiamy Most Południowy, czyli pierwszy obiekt odebrany przez inwestora na budowie kanału żeglugowego. Myślę, że będzie to duże ułatwienie dla turystów przyjeżdżających na wakacje w ten rejon. Mamy nadzieję, że będzie on dobrze wszystkim służył – mówiła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes zarządu Grupy NDI.
Jako pierwszy przez nowy most przejechał polski, zabytkowy samochód osobowy CWS, skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w latach 1927-1931. Podkreślając historyczny aspekt tych czasów, kpt. Wiesław Piotrzkowski dodał, że w tamtych latach nastąpiło także przeniesienie Urzędu Marynarki Handlowej z Wejherowa do Gdyni, do gmachu, w którym Urząd Morski mieści się do dziś, a w 1931 roku jako naczelnik pracował w nim inż. Wenda, rozbudowując w dalszym ciągu Gdynię.
Mamy nadzieję, że kolejne odbiory będą przebiegać również zgodnie z planem, tak aby za rok spotkać się i podziwiać pierwszy statek, który tą drogą wodną będzie przepływał – dodał Piotrzkowski.
Most Południowy jest jednym z dwóch mostów obrotowych, zaplanowanych do wykonania w ramach prac przy realizacji drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jest to jeden z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Jego długość to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej wraz z przeciwwagą wynosi ok. 560 ton.
Ma dwa przęsła, obraca się na podporze z łożyskiem soczewkowym, a każdy z siłowników obrotu mostu waży 4 tony. Most Południowy wyważono na podstawie specjalnej procedury, przy użyciu specjalistycznego sprzętu, z uwzględnieniem ciężaru nawierzchni na jezdniach i chodnikach.
Po oddaniu mostu do użytkowania zostanie na niego przekierowany ruch z drogi wojewódzkiej nr 501, co umożliwi prace nad budową południowej części kanału żeglugowego.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga będzie miała całkowitą długość około 23 kilmetrów, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.
Agnieszka Latarska, rel (Ministerstwo Infrastruktury)
Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL