Żegluga

Po niemal ośmiu latach spędzonych na Morzu Bałtyckim, prom Cotentin powrócił na trasę, z przeznaczeniem na którą go zbudowano w 2007 roku - między Poole w Anglii i Cherbourgiem we Francji. Statek w listopadzie ubiegłego roku przeszedł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Cotentin to największy statek towarowy na liniach Brittany Ferries łączących Wielką Brytanię z Francją. Jednostka została specjalnie zaprojektowana do transportu ciężarówek i naczep - posiada linię ładunkową ro-ro o łącznej długości 2210 m, co pozwala przewozić 120 zestawów drogowych, z kabiną dostępną dla każdego kierowcy ciężarówki. Statek pływa pod francuską banderą, zarejestrowany jest w Cherbourgu, a jego załogę w całości stanowią francuscy marynarze.

Jak informuje Brittany Ferries, powrót Cotentina jest ważny, m.in. dlatego, bo wzmacnia ofertę armatora, rozszerzając zdolność przewozową, co jest kluczem do wyjścia z mroków obecnego kryzysu, związanego także z Brexitem.

Statek realizuje też kontrakt z Departamentem Transportu rządu brytyjskiego (DfT), którego celem jest wsparcie sprawnego tranzytu niezbędnych towarów. Kontrakt gwarantuje miejsce na dwóch trasach Brittany Ferries dla towarów takich jak artykuły medyczne z Unii Europejskiej.

Cotentin będzie obsługiwał linię Poole - Cherbourg do kwietnia, początkowo tylko w trybie cargo. W kwietniu, Barfleur (remontowany w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA w 2018 roku), wejdzie na trasę Poole-Cherbourg, a Cotentin rozpocznie pracę na trasie Portsmouth - Hawr, zastępując Étretat, który wróci do szwedzkiego Stena RoRo, gdy czarter dobiegnie końca.

Cotentin został zbudowany kosztem ok. 80 mln euro, specjalnie na potrzeby Brittanny Ferries i przekazany przez fińską stocznię Aker Yards Oy w Helsinkach (obecnie Helsinki Shipyard) w listopadzie 2007 roku, a następnie ochrzczony i oficjalnie wprowadzony do eksploatacji 26 listopada.

Zatrudniony był przez francuskiego operatora na trasie Poole - Cherbourg i (podczas weekendów) Poole - Santander / Bilbao. Statek opuścił flotę Brittany Ferries w 2013 roku, wyczarterowany przez Stena Line, dla której pływał między Gdynią a Karlskroną pod nazwą Stena Baltica.

Jednostka ma 168 m długości, 27 m szerokości, 10 pokładów i może płynąć z prędkością do 26 węzłów. Kierowcom oferuje restaurację samoobsługową, przestronne salony telewizyjne i wypoczynkowe, bar, butik i 116 kabin.

Przed powrotem na linię z Francji, prom przeszedł w listopadzie 2020 r. remont klasowy w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Przy tej samej okazji przeprowadzono także prace polegające na usunięciu na dziobie dodatkowej rampy, która zamontowana została kiedyś specjalnie do obsługi linii Gdynia-Karlskrona, prom Cotentin zmienił również barwy armatorskie.

Na kadłubie stoczniowcy zamalowali wszystkie elementy związane z dotychczasowym operatorem Stena Line, czyli logo operatora na burtach oraz dotychczasową nazwę. Na kominie i na burtach ponownie naniesione zostało (nowe) logo Brittany Ferries. Warto przypomnieć, że podobny zabieg kosmetyczny w tej samej stoczni prom przeszedł siedem lat temu. Wówczas jednak na burtach i kominie wymalowano logo skandynawskiego operatora, a prom zmienił nazwę na Stena Baltica.

AL, SL, rel (Brittany Ferries)

Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter