Japoński armator Mitsui O.S.K. Lines zawarł umowę na transport węgla z Tohoku Electric Power Co., w oparciu o jednostkę wyposażoną w system Wind Challenger, czyli teleskopowy, sztywny żagiel przekształcający energię wiatru w siłę napędową. Budowa statku rozpocznie się w japońskiej stoczni Oshima Shipbuilding Co., Ltd w 2022 roku.
MOL i Tohoku Electric Power planują przeprowadzenie większej liczby testów weryfikacyjnych wpływ systemu na redukcję emisji gazów cieplarnianych do 2022 r. Oczekuje się, że Wind Challenger ma zmniejszyć emisję o około 5% na trasie Japonia-Australia lub około 8% na trasie Japonia-Zachodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych w porównaniu z konwencjonalnym statkiem tej samej klasy.
Plan wdrożenia tej inwestycji pojawił się już w 2009 roku, jako wspólny projekt badawczy przemysłu i środowiska akademickiego prowadzony przez Uniwersytet Tokijski. W styczniu 2018 roku MOL i Oshima Shipbuilding przejęły odpowiedzialność za plan i obecnie odgrywają główną rolę w tym projekcie. W 2019 r. duet ten uzyskał od ClassNK zatwierdzenie w zakresie projektowania systemu sztywnych żagli.
Długoterminowym celem jest opracowanie powszechnie akceptowanego rozwiązania, które pozwoli osiągnąć cel IMO w połączeniu z innymi środkami redukcji emisji gazów cieplarnianych poprzez wyposażenie statków w wiele żagli.
Masowiec z systemem Wind Challenger - dane podstawowe:
operator statku - Mitsui OSK Lines, Ltd.
długość - ok. 235 m
szerokość - ok. 43 m
nośność - 99 000 t
stocznia - Oshima Shipbuilding Co., Ltd.
zaplanowana dostawa - 2022 r.
AL, z mediów
Wiz.: MOL