Żegluga

HMM Gdańsk (oficjalnie, w dokumentach i rejestrach - HMM Gdansk) jest już w pierwszym komercyjnym rejsie. Media chińskie informowały o zawinięciu, 7 lipca, "największego kontenerowca świata" do portu Xiamen w prowincji Fujian. Podobnie określają go np. na Tajwanie.

HMM Gdansk opuścił stocznię 12 czerwca i do 28 dnia tego miesiąca spędził czas na kotwicowisku portu Okpo (niedaleko stoczni).

Potem odwiedził porty Daxie (2 lipca), Yangshan (3-4 lipca) i Xiamen (7-8 lipca) w Chinach oraz Kaohsiung na Tajwanie (9 lipca), a w piątek, 10 lipca miał dotrzeć do terminalu na Kwai Chung w Hongkongu.
Statek, zatrudniony w serwisie FE3, odwiedzi - jako ostatni port na Dalekim Wschodzie - Yantian (w dniach 11-13 lipca). W Kanale Sueskim spodziewany jest w dniach 28-29 lipca. Następnie zawinie do Rotterdamu (6-9 sierpnia), Hamburga (10-12 sierpnia), Antwerpii (13-15 sierpnia) i terminalu London Gateway (16-17 sierpnia).
Piewrszy powrót na Daleki Wschód HMM Gdansk zaznaczy zawinięciem do Singapuru - planowo 15-17 września.

Według chińskich mediów HMM Gdańsk jest najnowszym statkiem z dołączających do "Silk Road Shipping" ("Żeglugowego Jedwabnego Szlaku") - aliansu zainicjowanego pod koniec 2018 roku przez ponad 10 portów, przewoźników i operatorów logistycznych w krajach wzdłuż "pasa i szlaku" (Belt and Road - B&R).

Działający na najwyższych obrotach terminal kontenerowy Songyu w Xiamen miał załadować i rozładować z HMM Gdańsk prawie 3000 kontenerów. Statek przewozi m.in. odzież, produkty elektroniczne i mechaniczne do głównych portów Europy przez Cieśninę Malacca, Kanał Sueski i Cieśninę Gibraltarską.

Xiamen jest ważnym portem dla inicjatywy Belt and Road. W 2019 r. średnio prawie 70 statków w drodze do krajów "Pasa i Szlaku" zatrzymywało się co tydzień w Xiamen. Liczba ta jednak gwałtownie spadła w pierwszej połowie tego roku z powodu wybuchu epidemii koronaawirusa.
Jednak statystyki wykazują, że już w czerwcu port Xiamen przeładował 1 005 000 TEU, osiągając rekordowy poziom.

Również m.in. media tajwańskie odnotowywały wizytę HMM Gdańsk jako "największego kontenerowca świata", ustanawiającego nowy rekord w porcie Kaohsiung,

HMM Gdansk jest czwartym statkiem z serii siedmiu kontenerowców o ładowności niemal 24 000 TEU zamówionych w stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering przez HMM.
HMM Gdańsk ma 399,90 m długości, 61,00 m szerokości, 33,20 m wysokości bocznej i 14,50 m zanurzenia.
Jego nominalna ładowność kontenerów (liczba slotów kontenerowych), podobnie, jak w przypadku innych statków serii zapoczątkowanej przez HMM Algeciras, to 23 964 TEU.
Dzięki temu wynikowi statki te są obecnie największymi kontenerowcami świata.

W mediach koreańskich podkreśla się, że statki z tej serii mają ogromne znaczenie w historii koreańskiego przemysłu okrętowego i morskiego i przekazują zadowolenie zainteresowanych, że są to wreszcie statki dla rodzimego armatora.

W Korei zdarzają się nawet dość emocjonalne deklaracje, niemal takie, jakich (co do formy) moglibyśmy się spodziewać po propagandzie rodem z Korei Północnej. W jednym z internetowych serwisów informacyjnych, reporter odwiedzający stocznię, gdy przebywał w niej jeszcze HMM Gdańsk napisał: "Mówi się, że uczucie, afekt do tym razem zbudowanych statków jest nie do opisania. Koreańscy stoczniowcy, oraz ci, którzy prowadzą koreańskie przedsiębiorstwa żeglugowe, poświęcili tym statkom więcej uwagi niż kiedykolwiek wcześniej, tak, by zyskały one uznanie jako statki najlepszej jakości".

Statki HMM z serii, do której należy HMM Gdańsk, mogą być ładowane 24 rzędami kontenerów po szerokości pokładu. Łączna ładowność nominalna takiego statku wynosi 23 964 TEU.

PBS, rel

Fot.: kadry z materiałów video YouTube, Taiwan International Ports Corporation, Johnson Chu / Twitter


HMM Gdansk
- charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9863326
państwo bandery - Panama
armator - Hyundai Corp
armator zarządzający i operator - HMM Co Ltd
zarząd techniczny - HMM Ocean Service Co Ltd
stocznia - Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd, Geoje Yard
projekt - DSME 23000
stoczniowy nr budowy - 4321
długość całkowita - 399,90 m
długość między pionami - 383,30 m
szerokość konstrukcyjna - 61,00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 14,50 m
zanurzenie maksymalne - 16,525 m
wysokość boczna - 33,20 m
nośność - 232 606 t
wyporność - 295 319 t
masa statku pustego - 62 713 t
tonaż pojemnościowy brutto - 228 283
tonaż pojemnościowy netto - 117 312
skompensowana pojemność brutto - 83 660
ładowność - 23 964 TEU (w tym 9932 TEU na pokładzie i 14 032 TEU na pokładzie)
ładowność kontenerów "statecznościowych" (@ 14 t) - 13 500 TEU
liczba gniazd na kontenery chłodzone - 1900
liczba ładowni - 10
pojemność zbiorników balastowych - 62 812 m³
napęd główny - jedna śruba napędowa o stałym skoku, o prędkości obrotowej 78 obr./min. i jeden silnik napędu głównego
moc napędu głównego - MCR 60 380 kW (82 093 KM)
prędkość maksymalna - 22,40 węzła
prędkość eksploatacyjna - 18,50 węzła
zużycie paliwa (przy predkości 22,40 w.) - 202,30 t / 24h
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 11G95ME-C10, 2-suwowy, 11-cylindrowy o średnicy cylindra i skoku 950×3640 mm o mocy MCR 60 380 kW (82 093 KM), przy prędkości obrotowej 78 obr./min., produkcji HSD Engine Co Ltd, Korea Płd.
silniki pomocnicze (w zespołach prądotwórczych) - 2 × Hyundai Himsen 6H32/40, 4-suwowe, 6-cylindrowe, o średnicy cylindra i skoku 320×400 mm i mocy MCR 3318 kW - każdy + 3 × Hyundai Himsen 9H32/40, 4-suwowe, 9-cylindrowe, o średnicy cylindra i skoku 320×400 mm i mocy MCR 5096 kW - każdy
prądnice - 3 × 4586 kW / 6600 V 60 Hz + 2 × 2986 kW / 6600 V 60 Hz
dziobowe stery strumieniowe - 2 × 2400 kW (3263 KM)
klasyfikacja - Lloyd's Register
notacja klasy: + 100 A1 container ship : ShipRight (SDA, FDA plus (25, WW), FDA SPR, WDA2, CM, ACS(B)) : BoxMax (V, W, L) : CCSA : *IWS : LI : ECO (BWT) + LMC UMS (Unmanned Machinery Spaces)
klasyfikacja - Korean Register of Shipping
notacja klasy: +KRS1 CONTAINER SHIP LS(CL, RS) SeaTrust (DSA1,FSA1,HCM) SPR1 WHIP CLEAN2 IWS ERS CDG IHM PSPC LNG Ready I (ME-C) EEAS-EGC LG LI UMA3 BWT STCM NBS2 HVSC - partial +KRM1

Przedstawiciele zarządu portu Kaohsiung na Tajwanie z HMM Gdansk w tle
HMM Gdansk
HMM Gdansk
HMM Gdansk
HMM Gdansk
HMM Gdansk
Przedstawiciele zarządu portu Kaohsiung na Tajwanie z HMM Gdansk w tleHMM GdanskHMM GdanskHMM GdanskHMM GdanskHMM Gdansk
+11 Nazwa
Czemu redakcja nie pokusi się o podanie genezy nazwania statku "Gdańsk"? Zastanawiające czemu koreańska firma nazwała statek nazwa polskiego miasta...
10 lipiec 2020 : 18:12 Adam33 | Zgłoś
+1 *
Być może dlatego, że w Gdańsku jest ważny dla linii dalekowschodniej terminal kontenerowy.
10 lipiec 2020 : 19:55 WD | Zgłoś
-1 marketing
Marketingowa odpowiedź na kolejowy jedwabny szlak
12 lipiec 2020 : 16:50 Kam | Zgłoś
0 Jggn
Czyli statek jest polskiego armatora czy tam. Spólki?
Czy mowa o. Statu chińskim?
10 lipiec 2020 : 23:10 Luna | Zgłoś
0 HMM
HMM Hiunday Marine Merhant
11 lipiec 2020 : 04:09 Darecki | Zgłoś
0 *
Południowokoreańskiego armatora
11 lipiec 2020 : 06:50 WD | Zgłoś
+5 Szacunek Koreanczyków
Nazwanie jednego z największych jak i najbardziej zaawansowanych l na świecie statków jest oznaką szacunku pokazuje chęć nawiązania szerszej współpracy z Gdańskiem.
11 lipiec 2020 : 08:26 Michal90 | Zgłoś
0 Zaawansowany
To kontenerowiec jak kazdy inny. Jest troche automatyki ze wzgledu na bezwachtowa silownie ale poza tym to raczej nie ma tam nic zaawansowanego.
14 lipiec 2020 : 03:59 Yell | Zgłoś
+4 DCT deep water.. efekt
To żaden fenomen często armator nazywa serię statków nazwami krajów lub portów. Raczej to że Gdańsk zaistniał na sailingach głównych linii, niż ideologia.. w PL zawsze musi jakaś bohaterska histori w tle. Nie mamy wielkiej floty, więc jestnadwyżka nazw i zasłużonych..
11 lipiec 2020 : 11:40 Stan | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter