Według organizacji armatorów BIMCO wyższy od notowanego obecnie poziom wzrostu floty bardzo dużych zbiornikowców (VLCC) miał miejsce po raz ostatni w 1976 roku. Analitycy rynku z BIMCO wskazują na "oszałamiający" wzrost sektora VLCC - o 8 proc. od początku roku do listopada. Stocznie przekazały w tym okresie 65 nowych dużych tankowców - najwięcej od 43 lat.
Ich łączna nośność wynosi 19 mln ton. Jednocześnie tylko cztery VLCC, o łącznej nośności 1 mln ton, zostały zezłomowane. Ostatni "szczyt" napływu nowych VLCC na rynek miał miejsce w 2011 r., kiedy to stocznie przekazały armatorom 62 takie statki. Wynik za cały rok 2019 będzie jeszcze lepszy - w grudniu spodziewane jest zdanie przez stocznie kolejnych czterech VLCC. Porównuje się to z dotychczasowym absolutnym rekordem z 1974 roku, gdy ze stoczni w ręce armatorów trafiło 116 zbiornikowców klasy VLCC.
Obecne rekordy wzrostu floty zapowiadają nadpodaż tonażu w sektorze. "Chociaż rynek VLCC jest obecnie w dobrej kondycji ze średnią stawką czarterową na poziomie 102 142 USD za dobę 22 listopada, wysoki wzrost floty z pewnością okaże się wyzwaniem i będzie miał negatywne konsekwencje dla fundamentów równowagi podaży i popytu" - twierdzi BIMCO. Oczekuje się jednak, że flota zbiornikowców naftowych wzrośnie w 2020 r. już tylko o około 1,6 proc., ze względu na mniejszą liczbę spodziewanych dostaw statków przy jednoczesnej większej aktywności w złomowaniu.
Bardzo duże zbiornikowce do przewozu ropy surowej - VLCC charakteryzują się nośnością między 180 000, a 320 000 ton. Przechodzą przez Kanał Sueski (nie w pełni załadowane) i często pojawiają się na Morzu Północnym, Śródziemnym, a także w rejonie Zachodniej Afryki.
Bywają też na Bałtyku, ale bardzo rzadko i oczywiście nie w pełni załadowane, z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów. Dla przykładu odwiedzający w sierpniu 2016 roku Gdańsk Atlantas o nośności 319 300 t, przed wejściem na Bałtyk musiał odładować ok. 700 tys. baryłek ropy na mniejszy statek.
Typowe VLCC mają 300 do 330 m długości, ok. 58 do 60 m szerokości i do 31 m wysokości bocznej oraz ok. 20 m zanurzenia i są w miarę elastyczne jeżeli chodzi i możliwość korzystania z portów i terminali. Zbiornikowiec VLCC o nośności ok. 300 000 ton przewozi 2 mln baryłek ropy.
Na początku roku 2018 na świecie było 735 jednostek typu VLCC.
PBS
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.