Zakończenie budowy suchego zbiornika Racibórz Dolny to jednocześnie rozpoczęcie kolejnego etapu: przekształcenia go w zbiornik mokry, m.in. pod kątem doprowadzenia Odrzańskiej Drogi Wodnej do Ostrawy - powiedział w czwartek na placu budowy szef MGMiŻŚ Marek Gróbarczyk.
Tego dnia przy głównym obiekcie inwestycji, tzw. budowli przelewowo-spustowej, przeprowadzono operację hydrotechniczną, polegającą na zmianie biegu Odry w czaszy zbiornika. Umożliwi to dokończenie jego budowy i uzyskanie pełnej funkcjonalności do końca br. Jak zaznaczył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, uzyskana w ten sposób ochrona przeciwpowodziowa to jeden z kluczowych aspektów inwestycji.
„Ale jest jeszcze jeden niezwykle ważny element. Dzisiejsze zakończenie prac jest bezwzględnie rozpoczęciem kolejnego etapu: to jest zamknięcie tego zbiornika i budowa zamkniętego mokrego zbiornika Racibórz” - powiedział Gróbarczyk. „Jesteśmy w miejscu chyba najważniejszym dla żeglugi śródlądowej, czyli crossie, węźle wodnym, łączącym Odrę, Dunaj oraz Łabę” - przypomniał.
„Jesteśmy po ostatecznych uzgodnieniach ze stroną czeską: wspólnie będziemy aplikować do Komisji Europejskiej o wpisanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do bazowej sieci dróg TEN-T. W ten sposób uzyskamy finansowanie i w końcu połączymy się z Ostrawą. To jest ten pierwszy etap, który chcemy zrealizować i przystąpić już do projektowania konkretnych rozwiązań w ramach realizacji tej budowy” - zapowiedział Gróbarczyk.
„To praktyczny początek Odrzańskiej Drogi Wodnej i połączenie z portem Szczecin-Świnoujście" - zaznaczył minister. "I to jest w końcu ten dzień, który rozpoczyna bardzo duże inwestycje właśnie w zakresie żeglugi śródlądowej” - zasygnalizował.
Prezes Wód Polskich Przemysław Daca uściścił, że jeszcze w tym roku powinna rozpocząć się przetarg na koncepcję dostosowania zbiornika Racibórz – po okresie trwałości projektu unijnego – do pełnej funkcjonalności zbiornika wielofunkcyjnego oraz śródlądowej drogi wodnej o znaczeniu międzynarodowym. „Myślę, że przetarg będzie w tym roku i będziemy już przygotowywać się do tego, żeby ten zbiornik zmienić” - zaznaczył Daca.
autor: Mateusz Babak
Serce polderu Racibórz Dolny, czyli budowla przelewowo-supustowa. Wartość kontraktu: 1,997 mld zł Powierzchnia zbiornika: 2630ha Pojemność: 185 mln m3 Długość zapór: 22,4 km Stopień zabezpieczenia: 2,5 mln mieszkańców pic.twitter.com/XaA4bJ28qk
— Min. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (@MGMiZS_GOV_PL) 10 października 2019
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.