Żegluga

Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w I kw. 2021 r. - podali w środę w Katowicach przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wyrazili nadzieję, że Kanał Śląski, którego realizację zakłada Program, powstanie w ciągu kilkunastu lat.  

W środę w katowickim Gmachu Sejmu Śląskiego zorganizowano III samorządowe konsultacje w ramach prac nad Programem Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, poświęcone koncepcji Kanału Śląskiego. Ta nowa droga wodna o długości ok. 90 km miałaby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia.

Uczestniczący w spotkaniu wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przekonywał, że Kanał Śląski będzie "strategiczną inwestycją rządową", łączącą zindustrializowane tereny Górnego Śląska i zachodniej Małopolski z Bałtykiem drogą wodną - alternatywną wobec transportu kołowego.

Pytając zgromadzonych samorządowców, czy rząd może planować i realizować duże inwestycje wiceminister wskazał, że konsekwencją pozytywnej odpowiedzi na to pytanie jest "odpowiedź, że Kanał Śląski będziemy projektować, będziemy budować i w porozumieniu z samorządem (...) coś takiego możemy wybudować".

Witkowski akcentował, że w założeniach jeszcze sprzed stu lat Górny Śląsk miał być zapleczem portów w Szczecinie i Świnoujściu. Planowana teraz realizacja tych założeń będzie służyła m.in. zwiększeniu wolumenu przeładunku w polskich portach. "Nie ma najmniejszego powodu, dla którego mielibyśmy zrezygnować z tych planów; dla którego Górny Śląsk, Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Górna Odra, Górna Wisła miałyby z tego nie skorzystać" - uznał wiceminister.

Zaznaczył, że kwestię planowania Kanału Śląskiego należy "rozpatrywać całościowo", w kontekście planów budowy - przede wszystkim na terenie Czech - kanału Odra-Dunaj-Łaba. Jak dodał, tamtą inwestycję uczyniono jednym z tematów środowych polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych. Wśród innych argumentów za budową Kanału Śląskiego Witkowski wymienił związane z retencją i ograniczeniem zagrożenia powodziowego. Wyraził nadzieję, że Kanał Śląski uda się zrealizować „w perspektywie kilkunastu lat, może nieco szybciej.”

Zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ Przemysław Żukowski wyjaśniał, że analizy Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej obejmują nie tylko istniejącą drogę wodną na Odrze, lecz także planowane: Kanał Śląski oraz polski odcinek połączenia Odra-Dunaj-Łaba.

W pracach nad Programem MGMiŻŚ odpowiada za część transportową i analizy ekonomiczne, natomiast zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, w ramach którego działa biuro Odrzańskiej Drogi Wodnej, przygotowuje na potrzeby programu analizy techniczne, m.in. hydrotechniczne, wraz z niektórymi elementami środowiskowymi i transportowymi.

"Ministerstwo jest odpowiedzialne za przygotowanie dokumentu; w tym przygotowujemy się do najtrudniejszego elementu, którego najważniejszy etap będzie miał miejsce w przyszłym roku, to znaczy oceny środowiskowej. Przez cały okres pracy nad Programem konsultujemy się z samorządami, z podmiotami zainteresowanymi Odrzańską Drogą Wodną" - zapewnił wicedyrektor.

Zapowiedział, że za kilka tygodni resort odbierze wyniki analizy kosztów i korzyści pod kątem Programu; będą tam też wyniki regionalne, które będą konsultowane z samorządami na początku przyszłego roku. Trwa nadal konsultowanie analiz technicznych, z których wynika m.in. konieczność realizacji nowych piętrzeń na Odrze, aby osiągnąć głębokości wymagane dla międzynarodowych klas żeglowności.

"Czujemy presję z państwa strony, (…) państwo chcielibyście, żebyśmy już zaczynali inwestycje. Proces planowania tak wielkich inwestycji jest długi, również dlatego, że nigdy do tej pory w Polsce nie powstał tak kompleksowy program, a w wielu miejscach zaczynamy od zera, jeśli chodzi o transport śródlądowy. (…) Idziemy zgodnie z harmonogramem. (…) Naszą ambicją jest, aby w I kw. 2021 r. przedstawić projekt Programu Radzie Ministrów" - sygnalizował Żukowski.

"To będzie takiej samej rangi program, co Program Budowy Dróg Krajowych i Krajowy Program Kolejowy, czyli program przyjęty przez Radę Ministrów, aby on obowiązywał także państwa np. w planowaniu przestrzennym" - wskazał przedstawiciel MGMiŻŚ.

Gabriela Tomik z tego samego resortu przekazała, że na środę zaplanowano podpisanie przez ministra Marka Gróbarczyka memorandum z jego czeskim odpowiednikiem w zakresie rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej i połączenia Odra-Dunaj-Łaba.(PAP)

Mateusz Babak 

+2 Kanał
Realizacja tego programu zajmie zapewne 50 lat. Dla porównania podam, że modernizacja toru wodnego polegająca na zbudowaniu kilkusetmetrowej długości falochronów na zalewie szczecińskim oraz pogłębieniu o 2m do 12,5m i poszerzeniu w dnie, trwa już prawie 20 lat. Koncepcji dotyczących Odry było juź wiele. Były seminaria, wywiady, wstępne projekty, zawsze jednak nie starczało woli politycznej, bo inwestycje dłuuugoletnie znakomicie się prezentują w mediach jako karma dla wyborców, ale nie interesują polityków na poważnie. Dziś gadanina o Odrze nikomu nie jest potrzebna. Problemem naszego kraju w dziedzinie transportu jest bardzo zła jakość transportu kolejowego, chyba polska kolej jest najgorsza w całej Europie. To jest poważne wyzwanie dla rządzących, ale bez porządnej kolei wszelkie wielkie inwestycje nie mają sensu.
29 sierpień 2019 : 06:27 Andy | Zgłoś
-1 Kanał cd
O tym, że mam rację pisząc o programie jako karmie dla wyborców podam dowód następujący. Na stronie ministerstwa żeglugi tekst z dnia 14.o8.2 018, cytuję:Opracowane w ramach projektów dokumenty będą stanowić istotny wkład w przygotowaniu Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, który będzie gotowy na koniec 2019 roku.
28 sierpnia 2019 roku organ partyjny Radio Maryja podaje za MGMiŹŚ, cytuję: Program Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ma być gotowy w 1 kwartale 2021
29 sierpień 2019 : 08:22 Andy | Zgłoś
+7 Krytykować i wyśmiać można wszystko...
Trudno się zgodzić iż to jest program pod wybory, z prostego powodu. Tymi kwestiami mało kto się w Polsce interesuje i nie da się tu zbić kapitału politycznego. A co kwestii konsekwencji w realizacji programów. Najlepszą gwarancją w tej kwestii jest właśnie kolejna(e) kadencje obecnej ekipy, tak by nie można było jak dotąd zrzucać wszystkiego na innych. Założenia i plany są bardzo dobre a inną sprawą jest realizacja. Tu bywa różnie (np. program Batory) ale na pewno trzeba to kontrolować, wspierać i kibicować. A jak może to zrobić zwykły Kowalski? Właśnie przy urnie wyborczej. Między obecną a poprzednią ekipą ("nie da się, nie opłaca się, nie wolno"jest tu wręcz przepaść i każdy kto się gospodarką morską interesuje widzi to doskonale.
29 sierpień 2019 : 15:48 Mc | Zgłoś
+3 Port Kozle
To dlaczego to samo ministerstwo blokuje budowe portu srodladowego w Kozlu??
30 sierpień 2019 : 06:23 Stary Kolejarz | Zgłoś
+2 Port to jest poezja
Oby nie bylo tak jak z portem srodladowym w Kozlu, zatrzymana przez panstwo inwestycja obliczona docelowo na 300 milionow zlotych,zainwestowane juz 50 milionow zlotych!! I co na to program rozwoju
Odrzanskiej Drogi Wodnej produkcji MGMiZS?? Kabaret Ani mru mru!!
31 sierpień 2019 : 07:08 Mirek Bochinski | Zgłoś
0 Inwestycje morskie, rzeczne
Należy tylko kibicować tym inwestycją, które będą procentować w przyszłości przynosząc wymierne wpływy do budżetu państwa. Tak się powinno myśleć o gospodarce i państwie w ogóle. Państwo powinno budować możliwości, aby następnie prywatna przedsiębiorczość wprawiała to w ruch i generowała zyski z pożytkiem dla wszystkich Polaków i Polski.
20 listopad 2019 : 21:59 Raf | Zgłoś
0 Odra
wiem że nie ma szans najmniejszych żeby Odra była zapchana jak Ren ale liczę że ruch będzie choć porównywalny z tym w latach 90, mocno kibicuję, a w ramach wsparcia programu na mojej działce mogę wybudować zbiornik retencji wody :P
04 luty 2020 : 09:35 Olgierd | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter