UE podjęła w piątek decyzję o przedłużeniu o 5 lat obowiązujących ceł antydumpingowych na przywóz chińskich stalowych lin i kabli. Unia od lat zmaga się z zalewającą rynek subsydiowaną stalą z Chin, która zagraża kondycji tego europejskiego sektora. Liny stalowe znajdują szerokie zastosowanie w żegludze, sektorze offshore, przemyśle okrętowym i portach. Należą m.in. do ruchomego wyposażenia statków (liny cumownicze, liny na wyposażeniu żurawi i suwnic pokładowych), stosowane też są w licznych w portach i stoczniach żurawiach i suwnicach przeładunkowych i montażowych. Na statkach stosowane są także dość często tłumiące drgania podkładki fundamentowe, których zasadniczym elementem składowym są liny stalowe.
Cła antydumpingowe na stalowe liny i kable z Chin o stawce 60,4 proc. obowiązują od 1999 r.
Komisja Europejska podała, że po przeprowadzeniu dochodzenia znaleziono dowody na to, że w przypadku wygaśnięcia ceł dumping ze strony chińskich przedsiębiorstw byłby nadal stosowany.
Liny i kable stalowe są wykorzystywane w sektorze żeglugowym, portowym, rybackim, wydobywczym, leśnym, budowlanym i konstrukcyjnym.
Szacuje się, że wartość tego rynku w Unii Europejskiej to ok. 500 milionów euro. Działają na nim firmy z 14 państw członkowskich, w tym Niemiec, Włoch, Polski i Wielkiej Brytanii.
Komisja podkreśla, że sektor stalowy jest kluczową gałęzią przemysłu UE i zapewnia miejsca pracy setkom tysięcy osób.
Globalna nadwyżka mocy produkcyjnych stali spowodowała w ostatnich latach obniżenie cen i wywarła szkodliwy wpływ na sektor, a także powiązane gałęzie przemysłu i miejsca pracy. UE wykorzystuje więc narzędzia ochrony handlu, aby zapewnić równe szanse unijnym producentom i utrzymać miejsca pracy.
Obecnie obowiązują w UE 53 środki ochrony (np. cła) dotyczące stali i produktów żelaznych, a 27 dotyczy produktów pochodzących z Chin.
Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP), PBS (Portal Morski)