Jednym z flagowych projektów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest odbudowa polskiego transportu wodnego. Jak twierdzi wielu - aby osiągnąć ten cel, najważniejszym zadaniem jest osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności na Odrzańskiej Drodze Wodnej, czyli na trasie E-30.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma listę zadań, które chce zrealizować, aby po Odrze mogły pływać barki załadowane towarami. Wygląda ona następująco:
- likwidacja aktualnych wąskich gardeł,
- przystosowanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów klasy Va,
- budowa na terytorium Polski odcinka brakującego połączenia Dunaj-Odra-Łaba,
- budowa Kanału Śląskiego.
- W pierwszej kolejności zakładamy modernizację zabudowy hydrotechnicznej dróg wodnych w miejscach najbardziej limitujących (tzw. wąskie gardła), aby jak najszybciej przywrócić żeglugę długotrasową, szczególnie na swobodnie płynącym środkowym odcinku Odry - informuje w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" resort. - Środki na ten cel pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły - dodaje.
RynekInfrastruktury.pl