Żegluga

Polska Żegluga Morska świętuje 50-lecie linii Świnoujście-Ystad. Dokładnie 20 czerwca 1967 roku przebył tę trasę pierwszy polski prom - Gryf. Wczoraj, 22 czerwca, odbyły się uroczystości upamiętniające to wydarzenie, w trakcie których podpisano umowę o współpracy na kolejne lata pomiędzy Unity Line Limited a portem w Ystad oraz posadzono symboliczne drzewo pamięci, które wyrosło tuż przed budynkiem szwedzkiego terminalu.

To właśnie posadzenie dostojnego grabu zainaugurowało obchody rocznicowe. W Ystad spotkali się m.in. przedstawiciele portu, terminalu, władz miasta oraz parlamentu szwedzkiego, a także polscy goście z Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Departamentu Gospodarki Morskiej oraz Polskiej Żeglugi Morskiej.

W przemówieniach przypomniano historię Gryfa, którego droga do Świnoujścia wiodła z Niemiec (został zbudowany w 1962 roku jako Hansa Express) przez Finlandię (Polska Żegluga Morska odkupiła prom od kompanii Finnlines O/Y).

Uroczystości jubileuszowe kontynuowano na promie Skania, który jest jednym ze spadkobierców historycznego Gryfa. Debiut bowiem był na tyle udany (już w ciągu pierwszego roku liczba pasażerów przekroczyła 48 000), że z powodzeniem szlak żeglugowy przemierzały kolejne polskie jednostki, a od 1995 roku już pod flagą serwisu Unity Line Limited. Dzięki umowie podpisanej przez dyrektora polskiego operatora - Krzysztofa Urbasia i przedstawicieli zarządu portu w Ystad - Kaja Jönssona i Björna Boströma, można mieć pewność, że linia promowa i flota Unity Line przez następne lata będą się dalej dynamicznie rozwijały. Statystyki za 2016 rok wyglądają obiecująco: armator przewiózł 370.000 pasażerów i 262.000 ciężarówek. Po pięciu miesiącach 2017 roku, w stosunku do 2016 roku, odnotowuje przyrost około 5% w przewozach pasażerskich i 11% ciężarowych.

rel (MGMiŻŚ)

Okolicznościowe drzewo pamięci
Okolicznościowe drzewo pamięci

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter