W związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe operator promowy Stena Line wprowadzi czwarty statek na trasę Gdynia-Karlskrona (płd. Szwecja), już pod koniec wakacji.
W 2016 roku Stena Line odnotowała znaczny wzrost przewozów frachtowych na trasie Gdynia-Karlskrona. Ten trend był widoczny także w pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku.
- Trasa między Polską a Szwecją jest strategicznie bardzo istotna dla Stena Line. Ponadto stanowi ważny element infrastruktury łączącej Europę Środkową ze Skandynawią, stanowiąc Autostradę Morską. Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowaliśmy stały wzrost popytu na nasze usługi przewozowe. Wierzymy, że trend ten się utrzyma - powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor linii Gdynia-Karlskrona w Stena Line.
Czwarty statek ma uzupełnić obecną flotę, składającą się z dwóch bliźniaczych jednostek pasażersko-samochodowych (Stena Spirit i Stena Vision) oraz ro-paxa Stena Baltica. Nowy statek zostanie wprowadzony na linię Gdynia-Karlskrona już pod koniec wakacji, 28.08.2017. Będzie to m/v Gute, jednostka wyczarterowana od Gotlandsbolaget. Wraz ze statkami Stena Vision, Stena Spirit oraz Stena Baltica będzie oferował więcej miejsc dla przewozów frachtowych. Nowa jednostka ma linię ładunkową o długości 856 metrów i będzie oferować miejsca do przewozu pojazdów ciężarowych z kierowcami, naczep, kontenerów oraz ładunków wtaczanych, podczas gdy pozostałe trzy statki przyjmują na swoje pokłady zarówno fracht, samochody osobowe, jak i pasażerów. Statek m/v Gute będzie wykonywał 8 rejsów w tygodniu.
Jeszcze przed wejściem m/v Gute na linię, Stena Line zwiększy częstotliwość kursowania swoich promów o 4 wypłynięcia na czas wakacji, kiedy prognozowany jest zwiększony popyt na przewozy pasażerskie i samochodowe. Po wprowadzeniu tych zmian, tygodniowa liczba rejsów między Gdynią a Karlskroną wzrośnie z 36 (okres wiosenny) do 40 (okres letni), a po wprowadzeniu na linię czwartej jednostki m/v Gute liczba ta zwiększy się do 44 wypłynięć tygodniowo. Oznacza to 3 lub 4 wypłynięcia z Gdyni do Szwecji, codziennie.
- Zauważamy niezmiennie wysoki popyt na przewozy. Jednak dla naszych klientów ważne jest nie tylko ile miejsc oferujemy, ale też jaką proponujemy częstotliwość rejsów i w jakiś sposób dopasowujemy się do ich potrzeb. Dzięki wprowadzeniu m/v Gute rozwiniemy pojemność frachtową linii i będziemy mogli w większym stopniu dostosować się do potrzeb naszych klientów przy zachowaniu wysokiej jakości usług, a to jest zgodne z przyjętą przez Stena Line strategią rozwoju. Chcemy w ten sposób utrzymać silną pozycję rynkową. Pomoże nam w tym nie tylko nowa jednostka, ale też odpowiednie wykorzystanie możliwości terminalu multimodalnego Baltic Port w Karlskronie, jak i przyszłego, nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia, jako ważnych hubów transportowych zarówno dla pasażerów jak i frachtu - powiedział Marek Kiersnowski.
Pierwsze wypłynięcie jednostki M/V Gute zostało zaplanowane na 28 sierpnia br.
Gute już pływał na linii promowej z Polski. W sierpniu roku 2000 został wyczarterowany na pół roku przez Polską Żeglugę Bałtycką. Realizacja umowy czarterowej rozpoczęła się na początku października. Statek otworzył nowe połączenie PŻB między Świnoujściem a Trelleborgiem. Jednak już pod koniec listopada zszedł z linii. Czarter został zakończony, przed planowanym terminem, podobno z powodu problemów z płatnością ze strony PŻB.
Statek został w 2004 roku przebudowany w Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni. Głównym elementem przebudowy jednostki było jej przedłużenie o 20,30 m poprzez dodanie wstawki kadłuba. Poza przedłużeniem dokonano wtedy m.in. wzmocnienia dna podwójnego istniejącego kadłuba, montaż nowego tryskaczowego systemu p-poż. w siłowni, w pomieszczeniach i na wstawce oraz montaż nowych odbojnic po obu burtach statku.
Gute - charakterystyka podstawowa:
czas rejsu Gdynia - Karlskrona: 14 godzin
nr IMO - 7802794
rok budowy - 1979
stocznia - Falkenbergs varv Ab, Falkenberg, Szwecja (stoczniowy nr budowy - 175)
długość całkowita - 138,70 m
długość między pionami - 130,30 m
szerokość konstrukcyjna - 16,50 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 4,45 m
wysokość boczna do pokładu górnego - 11,45 m
zanurzenie - 4,30 m
tonaż pojemnościowy brutto - 7616
tonaż pojemnościowy netto - 2285
nośność - 3652 t
długość pasa ładunkowego ro-ro - 865 m
silnik napędu głównego - B&W Alpha 12U28LU
moc napędu głównego - 4687 kW
prędkość eksploatacyjna - 16,5 węzła
rel (Stena Line), PBS
Dlaczego Polska nie ma swoich terminali kontenerowych? Czy planowana jest budowa gazowcow do przewozu gazu do Swnoujscia?
Dlaczego dopuszczamy wszystkich do zarabiania na nas?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.