Armator TOTE Maritime w piątek, 16 października odebrał pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany LNG. Statek o pojemności 3 100 TEU - Isla Bella - zbudowany przez General Dynamics NASSCO i zwodowany 18 kwietnia br. został dostarczony prawie dwa miesiące przed terminem.
Umowę podpisano w grudniu 2012 roku na dwa, ponad 200-metrowe statki. Będą to największe statki towarowe zasilane skroplonym gazem ziemnym.
- Pomyślnie zbudowany i dostarczony pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany LNG pokazuje, że zarówno stoczniowcy jaki i właściciele w Stanach Zjednoczonych są światowym liderem w prowadzeniu najnowocześniejszych, ekologicznych technologii wspierając tym samym ustawę Jones Act* - przyznał wiceprezes General Dynamics NASSCO, Kevin Graney.
Kontenerowce, dzięki zasilaniu LNG zamiast tradycyjnego oleju napędowego, będą bardziej efektywne i zmniejszą emisję dwutlenku węgla nawet o 72%. Według konstruktorów ze stoczni NASSCO - to tak, jakby usunąć z dróg ponad 15 tys. samochodów.
Statki będą eksploatowane na trasie z Jacksonville na Florydzie do San Juan, Puerto Rico.
Na początku 2016 roku do eksploatacji wejdzie drugi z serii kontenerowców LNG - Perla del Caribe. Ceremonia chrztu odbyła się 29 sierpnia br. w San Diego.
Szacuje się, że łączna wartość zamówienia wynosi około 350 mln dolarów.
*Ustawa Jones Act reguluje eksploatację statków w kabotażu USA i określa, jakie statki mogą legalnie uprawiać żeglugę pomiędzy portami Stanów Zjednoczonych oraz zasady, na jakich to może się odbywać. W ogólnym zarysie Jones Act zakazuje eksploatacji w amerykańskim kabotażu statków zbudowanych poza USA i/lub noszących obcą banderę.
By statek zatrudniony w żegludze przybrzeżnej pomiędzy portami USA nie stracił przywilejów związanych z zastosowaniem wobec niego ustawy Jones Act, nie może być też "nadmiernie" przebudowany zagranicą.
AL, Media4Sea