W minionym tygodniu stawki przewozów ładunków w kontenerach w umowach spotowych pomiędzy Azją a Europą znów spadły, po jednotygodniowym wzroście w końcu października o 88 proc.
Shanghai Containerized Freight Index dla linii Daleki Wschód – Morze Północne (razem z DCT Gdańsk) spadł do 1175 dolarów za TEU (kontener 20. stopowy), tj. o 137 dolarów, tj. 10,4 procent. Łącznie na tych połączeniach fracht rósł w tym roku w ciągu 12 tygodni, a malał w ciągu 32.
Zdaniem analityków z Freight Investor Services, tak duże wahania odzwierciedlają „kruchą sytuację gospodarczą” i nierównowagę pomiędzy podażą a popytem na usługi przewozów oceanicznych na tych liniach.
W minionym tygodniu spadły także stawki frachtu na liniach Daleki Wschód – Morze Śródziemne (łącznie z Morzem Czarnym), o 111 USD/TEU i wynosiły w piątek 1305 USD.
W mniejszej skali malał fracht pomiędzy portami Azji a Zachodniego Wybrzeża USA (-61 dolarów, do 1927 USD/FEU, czyli kontener 40. stopowy) i pomiędzy Azją a Wschodnim Wybrzeżem USA (-107 dolarów, do 3941 USD/FEU).
Z wyjątkiem linii Azja – Dubai, na wszystkich pozostałych 14 głównych liniach w minionym tygodniu zmalały stawki za przewozy oceaniczne w umowach spotowych.
Ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index wynosił 1062,46 USD/TEU zmalał o 49,54 dolary.