Grupa technologiczna Wärtsilä podpisła kontrakt na dostawę swoich najnowszych systemów płuczek spalin, przystosowanych do wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (Carbon Capture and Storage - CCS) dla trzech niemieckich kontenerowców.
Technologia ta, określana jako CCS-Ready, zapewni statkom należącym do Leonhardt & Blumberg zgodność z przepisami dotyczącymi emisji SOx i otworzy drzwi do płynnego wdrożenia systemu CCS w przyszłości.
Po szeregu zamówień na płuczki CCS-Ready, przeznaczone na nowo budowane statki, kontrakt ten jest jednym z pierwszych, dotyczących instalacji takich scrubberów na statkach będących w eksploatacji. Zamówienie zostało zaksięgowane przez Wärtsilä w trzecim kwartale 2024 roku.
Rozwiązanie fińskiej firmy znacznie zmniejsza koszty operacyjne statku, umożliwiając mu korzystanie z tańszego i łatwiej dostępnego ciężkiego oleju napędowego HFO. Jednocześnie zmniejsza ślad węglowy statku, zgodnie z celami dekarbonizacji branży.
- Staramy się obsługiwać naszą flotę w możliwie najbardziej zrównoważony sposób. Ten projekt instalacji zaawansowanego systemu oczyszczania spalin Wärtsilä, to ekscytujący krok w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych, dzięki technologii CCS. Zapewni to naszym statkom przewagę w zakresie zgodności z przyszłymi wymogami regulacyjnymi - mówi Tim Goettsche, menedżer floty Leonhardt & Blumberg.
Scrubbery CCS-Ready są już przygotowane, po wykonaniu w ramach instalacji na statku dodatkowych prac projektowych i inżynieryjnych, do wychwytywania i składowania CO2 w przyszłości.
Zintegrowany system CCS, współdziałający z systemem płuczek, bazuje na zasadzie usuwania jak największej liczby głównych zanieczyszczeń ze spalin, zajmując się każdym zanieczyszczeniem w sposób modułowy. Po neutralizacji innych gazów (tlenków siarki), pozostałe spaliny mogą być następnie oczyszczone z dwutlenku węgla, który może być bezpiecznie przechowywany na pokładzie i wyładowany po przybyciu do portu.
- Ten projekt podkreśla i wzmacnia zaangażowanie Wärtsili w dostarczanie zrównoważonych rozwiązań dla naszych klientów. Nasza technologia CCS-Ready została sprawdzona w szeroko zakrojonych testach w ciągu ostatnich dwóch i pół roku. Opiera się na naszym głębokim doświadczeniu i wewnętrznym know-how, wnosząc znaczący wkład w wysiłki branży na rzecz zmniejszenia negatywnego wpływu żeglugi na środowisko - podkreśla Sigurd Jenssen, dyrektor ds. oczyszczania spalin w Wärtsilä Marine.
Trzy kontenerowce o pojemności 3600 TEU zostaną wyposażone w płuczki Wärtsilä o mocy 27,5 MW, zgodne z systemem CCS i przepisami Vessel General Permit (VGP) (wydanymi przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska – red.). To elastyczne rozwiązanie zapewni zgodność z wymogami regulacyjnymi, niezależnie od rejonu pływania.
Systemy są dostarczane w trybie przyspieszonym, począwszy od września tego roku. Prace inżynieryjne związane z modernizacją i instalacją urządzeń na statkach zostaną wykonane przez Greentec Marine Engineering, firmę specjalizującą się w zaawansowanych technologicznie usługach inżynierii morskiej i przybrzeżnej.
GL, rel (Wärtsilä)