Żegluga

W Atenach w piątek 7 bm. zakończyła się 28. edycja, odbywających się co dwa lata, międzynarodowych targów morskich Posidonia. Wisienką na torcie była finałowa konferencja prasowa Związku Armatorów Greckich (the Union of Greek Shipowners), na której podsumowano przebieg targów.

Jak stwierdzono, wystawa w Grecji potwierdziła żywotność branży, która obsługuje ponad 80 proc. światowej wymiany handlowej i zgodnie z przewidywaniami do 2031 r. będzie rosnąć na poziomie 7 proc. CAGR (compound annual growth rate – skumulowany roczny wskaźnik wzrostu), osiągając wartość 4,2 bln (ang. trilllion) USD.

Na tegorocznych targach odnotowano wstępnie o 4 proc. więcej wystawiających się firm w porównaniu z poprzednią edycją w 2022 r. oraz zwiększenie liczby odwiedzających hale wystawiennicze o ponad 10 proc. (łącznie ponad 30 tysięcy osób).

Podkreślono, że w trakcie trwania targów zawarto nowe porozumienia, a także ogłoszono lub sfinalizowano wiele umów i transakcji.

Należący do Leona Patitsasa Atlas Maritime przypieczętował zamówienie (poprzez duńską firmę European Maritime Finance) kolejnej pary tankowców suezmax w południowokoreańskiej stoczni DH Shipbuilding, dzięki czemu obecny poziom inwestycji greckiego potentata w rozwój jego floty przekroczył już dwa miliardy dolarów. Umowę na dwa statki dual-fuel, z możliwością dostosowania do zasilania LNG, o nośności 157 tys. ton, grecki armator podpisał na swoim superjachcie Bliss. To już jego 20 i 21 statek w serii, z której 17 zamówiono w tej stoczni.

Grecka grupa ONEX, do której należą m.in. dwie stocznie (Elefsis na kontynencie i Neorion na wyspie Syros) podpisała umowę (na wyłączność) z czołowym biurem projektowym Roberta Allana z Kanady na budowę serii 30 holowników o łącznej wartości 280 mln euro, z których co najmniej 20 ma zostać ukończonych do 2026 r.

Południowokoreański Rejestr Statków (KR) oraz grupa stoczniowa HD Hyundai, podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understanding - MoU), dotyczący współpracy przy pilotażowym projekcie, opartego na chmurze inteligentnego rozwiązania dla statków nowej generacji (ISS 2.0), opracowanego przez HD Hyundai. KR planuje przeprowadzić przeglądy techniczne w oparciu o zasady klasyfikacji, a także przepisy krajowe i międzynarodowe, weryfikując przydatność inteligentnych rozwiązań okrętowych nowej generacji.

Evangelos Marinakis, założyciel armatora Capital Maritime & Trading Corp. z siedzibą w Pireusie, świętował zamówienie w chińskiej stoczni CSSC (China State Shipbuilding Corp.) sześciu bardzo dużych (VLCC) zbiornikowców typu dual-fuel do przewozu LNG.

Z kolei towarzystwo klasyfikacyjne Lloyd's Register i chińska stocznia Guangzhou Shipyard International (GSI) podpisały umowę JDP (Joint Development Project – Wspólny Projekt Wdrożeniowy) na zaprojektowanie największego na świecie bardzo dużego zbiornikowca do transportu amoniaku VLAC (Very Large Ammonia Carrier) o pojemności 100 tys. metrów sześc., który ma być wyposażony w niezależny zbiornik IMO typu B do bezpiecznego przechowywania amoniaku.

Na targach Posidonia 2024 ogłoszono, że firma Franman z siedzibą w Atenach (założyciel i prezes Costis J. Frangoulis) pośrednicząca w dostawach wyposażenia i części na nowo budowane i remontowane statki, została wyznaczona przez czołową w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej stocznię International Maritime Industries (IMI) z Ras Al Khair w Arabii Saudyjskiej jako wyłączny agent na Grecję i Cypr.

Działająca od lat 90. grecka firma do tej pory współpracowała głównie ze stoczniami dalekowschodnimi. Dzięki nowej umowie Franman został jedynym agentem stoczni IMI w zakresie dostaw urządzeń i usług w zakresie konserwacji, napraw i remontów (MRO - Maintenance, Repair and Overhaul) statków.

Saudi Investment Recycling Company (SIRC Group) i Hellenic Environmental Center (HEC) podpisały protokół ustaleń (MoU) dotyczący usług recyklingu statków w Arabii Saudyjskiej. Oba podmioty planują utworzyć centra przetwarzania odpadów, w tym zidentyfikować i ocenić strategiczne lokalizacje dla tych obiektów, biorąc pod uwagę bliskość ośrodków przemysłowych, infrastrukturę transportową oraz wpływ na środowisko.

Towarzystwo klasyfikacyjne DNV i Artemis Technologies podpisały nowy protokół ustaleń (MoU) w sprawie rozwoju, certyfikacji i eksploatacji w pełni elektrycznych statków z hydroskrzydłami (hydrofoils). To  przeżywające obecnie swój renesans rozwiązanie, dobrze znane z wodolotów, pływających po Zatoce Gdańskiej w ub. wieku (konstruktorem wodolotu Zryw-1 z 1966 roku był prof. Lech Kobyliński z Politechniki Gdańskiej).

Były to jednostki z zainstalowanymi pod kadłubem płatami nośnymi (działającymi podobnie jak skrzydło samolotu), które powodują wynurzanie się kadłuba z wody wraz ze wzrostem prędkości jednostki. Dzięki temu zmniejsza się opór hydrodynamiczny, a statek może osiągać dużą prędkość przy relatywnie mniejszym zapotrzebowaniu na moc silnika (co w przypadku napędów bateryjnych ma duże znaczenie). Rozwiązanie to w połączeniu z lekkimi materiałami kompozytowymi o wysokiej wytrzymałości i nowymi akumulatorami o większej gęstości, oferuje nowe możliwości dla segmentu promów krótkodystansowych.

Nowa umowa pomiędzy DNV i Artemis Technologies opiera się na ich wcześniejszej współpracy nad promem pasażerskim typu Artemis EF-24, z których wiele jest w budowie. Jednostka ta została zaprojektowana zgodnie z wymogami IMO High Speed Craft Code (HSC) oraz DNV High Speed Light Craft (HSLC).

Protokół ustaleń podpisał również ABS. Tematem jest współpraca z południowokoreańskimi stoczniami HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (HD KSOE) i HD Hyundai Heavy Industries (HHI) oraz Liberian International Ship & Corporate Registry (LISCR) nad zastosowaniem sztucznej inteligencji (AI) w ocenie sytuacji nawigacyjnej, w tym identyfikacji i wyeliminowania martwych stref wokół statku.

Taki sam protokół podpisał MAN Energy Solutions z armatorem Eastern Pacific Shipping (EPS) w celu opracowania programu szkolenia załóg w zakresie obsługi amoniaku jako paliwa na statkach.

Greckie firmy - Capital Gas (armator), Erma First (producent m.in. systemów oczyszczania wody balastowej) oraz Babcock podpisały list intencyjny (Letter of Intent - Lol), dotyczący instalacji innowacyjnego systemu wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS) Carbon Fit na czterech nowych zbiornikowcach do transportu skroplonego dwutlenku węgla (LCO2).

- Te targi po raz kolejny udowodniły, że są kluczową platformą do zawierania transakcji biznesowych i nawiązywania współpracy i porozumień, napędzających przemysł morski. Może to zabrzmi jak banał, ale powtórzę - tegoroczna Posidonia, była bez wątpienia najbardziej udana w swojej dotychczasowej historii – podsumował Theodore Vokos, dyrektor zarządzający Posidonia Exhibitions S.A.

GL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8674 3.9456
EUR 4.2143 4.2995
CHF 4.3213 4.4085
GBP 5.0192 5.1206

Newsletter