Kontenerowiec Ane Maersk, pierwszy na świecie duży ekologiczny statek napędzany metanolem, po raz pierwszy zawinął do znajdującego się w Dubaju Portu Jebel Ali.
Statek Ane Maersk, obsługujący szlak oceaniczny AE7 łączący Azję i Europę, przybył do Zjednoczonych Emiratów Arabskich w ramach swojej rotacji, wyruszając z Hamburga w Niemczech. Kontenerowiec w drodze na Półwysep Arabski zawinął do kilku portów w Europie, na Morzu Śródziemnym i w Zatoce Perskiej. Po przeładunku w Dubaju, statek wypłynął w kierunku Chin.
- To naprawdę wspaniały moment być świadkiem przybycia Ane Maersk do DP World Jebel Ali. To ważny kamień milowy dla przewoźnika Maersk w naszej podróży do dekarbonizacji transportu oceanicznego – powiedział Christopher Cook, dyrektor zarządzający Maersk ZEA, Oman i Katar. - Ane Maersk reprezentuje nasze ambicje w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji. Jesteśmy również w pełni świadomi, że nie możemy dokonać zielonej transformacji samodzielnie. Wymaga to współpracy całego ekosystemu, w tym naszych klientów, partnerów, infrastruktury, organów regulacyjnych i innych zainteresowanych stron.
- Z dumą witamy Ane Maersk w Jebel Ali, którego przybycie podkreśla zieloną zmianę zachodzącą w naszej branży. Jest to sztandarowy przykład zrównoważonego rozwoju, który odzwierciedla nasze własne ambicje w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla w DP World – podkreślił z kolei Abdulla Bin Damithan, CEO i dyrektor zarządzający DP World GCC. – Jesteśmy zaangażowani w dekarbonizację globalnego handlu i podejmujemy działania wspierające transformację, od elektryfikacji naszych terminali po wykorzystanie inteligentnych technologii. Podróż do zera netto wymaga zaangażowania każdego interesariusza w łańcuchu dostaw i jesteśmy dumni, że możemy współpracować z oddanymi partnerami, takimi jak Maersk.
Wyposażony w najnowocześniejszy silnik dwupaliwowy, który może pracować na zielonym metanolu, Ane Maersk jest pierwszym z 18 dużych statków zamówionych przez Maersk, które dołączą do floty Maersk w latach 2024 i 2025.
Statki z nowej serii mają pierwszą w branży innowacyjną konstrukcję z mostkiem i zakwaterowaniem umieszczonymi z przodu statku, co pozwala na przewożenie większej ilości ładunku i zmniejszenie zużycia paliwa.
Port Jebel Ali znajduje się w Dubaju, na wybrzeżu Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jest to nie tylko największy sztuczny port na świecie, ale i wraz z okoliczną strefą wolnego handlu tworzy jeden z największych kompleksów przemysłowych Bliskiego Wschodu. Port jest globalnym węzłem handlowym, który zapewnia łączność z ponad 180 liniami żeglugowymi i dostęp do ponad 3,5 miliarda konsumentów.
Dane o statku:
- Zbudowany w Hyundai Heavy Industries w Ulsan, Korea Południowa.
- Długość: 350 metrów, szerokość: 53,5 metra.
- Prędkość: 21 węzłów.
- Pojemność kontenerowa: 16 592 TEU (kontenery 20-stopowe).
- 30 kabin wraz z jadalnią, galerią, magazynami zaopatrzenia, remizą strażacką, salą fitness, gabinetem lekarskim i pralnią.
- Silnik główny: HYUNDAI-MAN B&W 8G95ME-C10.5-LGIM-EGRTC, 8 cylindrów, 44,187 kW.
- Silniki pomocnicze: 4 x HiMSEN H32DF-LM (3 x 9 cylindrów każdy 4320 kW + 1 x 6 cylindrów 2880 kW).
- Generator wałowy: Generator wałowy Wartsila o mocy 4,0 MW.
- Pojemność paliwa metanolowego: 16 000 m3 w dwóch zbiornikach obok siebie, znajdujących się przed maszynownią.
- Statek może przepłynąć do 23 000 mil morskich na metanolu, co odpowiada 41 400 km (1 mila morska = 1,8 km) przy pełnym bunkrowaniu.
- Silnik jest dwupaliwowy, co oznacza, że może być zasilany zarówno metanolem, jak i tradycyjnymi paliwami żeglugowymi. To samo dotyczy silników pomocniczych.
Z MEDIÓW/LEW
Fot. DP World/Maersk