Wärtsilä Gas Solutions, część grupy technologicznej Wärtsilä, dostarczy systemy obsługi ładunku dla dwóch dużych gazowców LPG, które zostaną zbudowane w stoczni HD Hyundai Heavy Industries Co Ltd. na mocy kontraktu z norweskim armatorem Solvang.
To już kolejne zamówienie na zakup urządzeń Wärtsilä Gas Solutions, po wcześniejszym, złożonym w październiku 2023 r. na systemy ładunkowe gazu dla pięciu takich samych statków, budowanych już w stoczni HHI dla tego samego armatora.
Powstające w Korei Płd. gazowce VLGC (Very Large Gas Carriers) o wymiarach Panamax ze zbiornikami o pojemności 88 tys. m sześc., będą największymi tego typu we flocie Solvang.
O kontrakcie na pierwsze pięć statków norweski armator informował 5 października ub. roku. Wspólnie z Gunvor Group utworzył spółkę joint venture w celu budowy i eksploatacji serii ekologicznych statków nowej generacji, przeznaczonych na rynek skroplonego gazu ropopochodnego (LPG). Pierwsza piątka gazowców, których dostawy zaplanowano od września 2026 r. do lipca 2027 r. będzie eksploatowana w długoterminowym czarterze przez Clearlake Shipping z grupy Gunvor.
- Nasza firma posiada flotę nowoczesnych i wydajnych statków, zbudowanych według najnowszych specyfikacji z najnowocześniejszymi technologiami na pokładzie. Dwie nowe jednostki będą wyposażone w najbardziej wydajne, dostępne obecnie rozwiązania, dlatego ponownie zdecydowaliśmy się na systemy obsługi ładunków od Wärtsilä - mówi Tor Øyvind Ask, dyrektor floty w Solvang ASA.
- Zaawansowane projekty statków wymagają najbardziej efektywnych i niezawodnych rozwiązań w zakresie obsługi ładunków, a to właśnie jesteśmy w stanie dostarczyć - dodaje Patrick Ha, kierownik ds. sprzedaży w Wärtsilä Gas Solutions.
Nowe gazowce VLGC wykorzystują technologie środowiskowe, opracowane w ciągu 12 lat realizacji programu ECO LPG Carrier firmy Solvang. Pakiet obejmuje optymalizację kadłuba, ulepszenia wału i śruby napędowej, recyrkulację spalin oraz płuczkę spalin (scrubber) działającą w obiegu otwartym (open loop), zaprojektowaną przez Wärtsilä. Nowo budowane statki będą gotowe do zastosowania technologii zerowej emisji, poprzez instalację systemu wychwytywania dwutlenku węgla (CCS – Carbon Capture and Storage), który jest obecnie w fazie testów na gazowcu Clipper Eris z floty Solvang.
- Nowe statki VLGC stanowią kompromis między ładownością, zużyciem paliwa, prędkością operacyjną i fizycznymi wymiarami kadłuba, aby przejść przez śluzy Kanału Panamskiego. Wszystkie te czynniki składają się na ekologiczność statku - podkreśla Tor Øyvind Ask.
Zgodnie z filozofią Solvang, na uzyskanie efektywności środowiskowej składa się kombinacja kilku czynników jak rodzaj stosowanego paliwa, wydajność silnika i technologia oczyszczania, a nie jedynie kwestia wyboru paliwa. W przypadku nowo zamówionych gazowców LPG, sam napęd dwupaliwowy (dual-fuel) nie okazał się optymalnym rozwiązaniem.
- Zdecydowaliśmy się na pojedynczy system paliw płynnych, jeden zestaw zbiorników, scrubber i system recyrkulacji spalin EGR, gotowy do połączenia z pokładowym systemem CCS. Pojedynczy układ paliwowy z oczyszczaniem spalin jest odpowiedni zarówno dla oleju ciężkiego HFO, oleju o niskiej zawartości siarki, oleju destylowanego MGO, biopaliw, jak i e-paliw - wyjaśnia Tor Øyvind Ask.
Najnowszy kontrakt na wyposażenie dwóch nowo zamówionych gazowców fińska spółka zaksięgowała w pierwszym kwartale 2024 roku. Dostawa sprzętu Wärtsilä w ramach tego zamówienia do stoczni, ma się rozpocząć w połowie 2025 roku, zaś pierwszy statek z drugiej serii ma wejść do eksploatacji w połowie 2027 roku.
GL, na podst. Wärtsilä, Solvang