W południowej Szwecji z powodu opadów śniegu i gołoledzi doszło w środę do wielu kolizji na drogach; pod Kristianstad w korku utknęło 300 samochodów. W Danii silny wiatr nie pozwolił na wpłynięcie do portu promu z 900 pasażerami.
Szwedzkie służby ratownicze oraz wojsko, aby dotrzeć do odciętych kierowców na drodze E22 między Kristianstad a Hoerby, uruchomiły pojazdy gąsienicowe. Policja zaapelowała o niewyjeżdżanie na drogi, jeśli nie jest to konieczne. W południowej Szwecji nie kursuje transport publiczny.
Trudna sytuacja jest również w Danii. Nieprzejezdne są drogi w północnej Jutlandii, na autostradzie pod Aarhus korek ma długość 15 kilometrów.
Silny wiatr spowodował odwołanie połączeń promowych na Morzu Bałtyckim oraz w cieśninie Kattegat. Płynący z Oslo prom armatora DFDS nie mógł w środę rano zawinąć do portu w Kopenhadze; 900 pasażerów spędzi na morzu dodatkową noc, aż poprawią się warunki atmosferyczne.
Chodzi o prom Crown Seaways (nr IMO 8917613; zbudowany w 1994 r. w chorwackiej stoczni Brodosplit; GT 35 498; nośność 2756 t; długość 171,00 m, szerokość 27,60 m; miejsca dla pasażerów - 2026; kabiny - 637; załoga - 150; ładowność ciężarówek - 8; ładowność samochodów osobowych - 400). Co ciekawe - prom był już wewnątrz portu w Kopenhadze, ale silny wiatr uniwmożliwił bezpieczne podejście do nabrzeża i zacimowanie. Statek wyszedł z portu z powrotem na wody cieśniny Sund, gdzie od ok. godziny 11:00 w środę (również w nocy ze środy na czwartek) powtarzał krążenie w nieregularnych pętlach.
Linia obsługiwana jest przez dwa promy mijające się po drodze między Kopenhagą i Oslo. Drugi prom, Pearl Seaways, wyruszył z Oslo w środę ok. godz. 15:00 i prawdopodobnie, o ile warunki go do tego zmuszą, będzie wchodził do portu mniej więcej w tym samym czasie, co bardziej opóźniony Crown Seaways.
Aktualizacja: Ostatecznie prom Pearl Seaways zacumował w terminalu promowym w Kopenhadze w czwartek, 4 grudnia, przed godz. 10:00, zaś Crown Seaways - ok. godz. 7:00 rano również w czwartek.
PAP; PBS (PortalMorski.pl)
Fot.: Andrewrabbott / Wikimedia Commons