Żegluga

Jak podała agencja Reuters - polski koncern energetyczny Orlen, korzystając z tymczasowego zawieszenia sankcji nałożonych na Wenezuelę, pośredniczy w handlu ropą z tego kraju i "wstępnie wyczarterował" supertankowiec w celu załadunku wenezuelskiej ropy naftowej przeznaczonej dla Chin. Ma to być nieoficjalna informacja oprata na doniesieniach jednego z shipbrokerów (maklerów) i informacjach z serwisu śledzenia statków.

Bardzo duży zbiornikowiec naftowy - statek klasy VLCC - Very Large Crude (Oil) Carrier - o nazwie Olympic Trophy (nr IMO 9445461; GT 170 611; nośność 320 159 t; wyporność 370 513 t), miał być wyczarterowany za 13 milionów dolarów. Tak sformułowana informacja oznacza najprawdopodobniej czarter na podróż, nie na czas.

Statek - według informacji podanej za nieujawnionym źródłem oraz danymi śledzenia statków na Kpler przez agencję Reuters - ma przyjąć ładunek na początku grudnia.

Statek został zbudowany w 2010 roku w stoczni Hyundai Heavy Industries Co Ltd w Ulsan jako bardzo duży rudowiec (VLOC - Very Large Ore Carrier), a już w 2014 roku, w Omanie, przebudowany na wielki zbiornikowiec ropy surowej klasy VLCC.

Armatorem zarządzającym i operatorem VLCC Olympic Trophy jest Olympic Shipping & Management, spółka zależna armatora (właściciela) statku - Onassis Group, czyli firma kontrolowana przez rodzinę Onassis - spadkobierców fortuny i kontynuatorów biznesu żeglugowego słynnego, nie tylko jako armatora tankowców, magnata transportu morskiego Arystotelesa Onassisa.

Zbiornikowce klasy wielkościowej VLCC pojawiają się czasami na Bałtyku i w Gdańsku - przy pirsach Naftoportu w Porcie Północnym, ale ze względu na ograniczenia zanurzenia, głównie w Cieśninach Duńskich - jedynie częściowo załadowane.

 

Wcześniej ujawniono także, że Vitol - największa na świecie niezależna firma handlująca ropą naftową, wyczarterowała w listopadzie inny supertankowiec w celu załadunku wenezuelskiej ropy do Chin. Z kolei trader Trafigura również wyczarterował statek do przewozu w eksporcie wenezuelskiego oleju opałowego, który był właśnie - według informacji z 20 listopada - ładowany.

Departament Skarbu USA (U.S. Treasury Department) wydał w zeszłym miesiącu powszechną licencję znoszącą do kwietnia sankcje na produkcję i eksport ropy naftowej z Wenezueli, co skłoniło domy handlowe do pierwszych transakcji kupna ładunków od mało znanych pośredników, którzy zostali zarejestrowani jako klienci państwowej spółki PDVSA - twierdzi Reuters.

Przedstawiciele rządu w Waszyngtonie stwierdzili, że chcą przyjrzeć się postępowi w kierunku przejrzystych wyborów prezydenckich w Wenezueli, a także uwolnienia więźniów politycznych do 30 listopada. W przypadku zaistnienia nieprawidłowości lub nie spełnienia warunków przez Wenezuelę - Stany Zjednoczone mogą ponownie nałożyć sankcje, a ściślej mówiąc zakończyć okres ich zawieszenia.

PBS; z mediów

Fot.: Asyard Drydock (Oman Drydock Company) / YouTube (video still) 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter