Żegluga

Dzięki kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną Polska jest bezpieczniejsza, a port w Elblągu może dołączyć do dużych polskich portów bałtyckich - ocenił w poniedziałek wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podczas konferencji podsumowującej pierwszy rok funkcjonowania inwestycji.

W poniedziałek na terenie Kapitanatu Portu Nowy Świat odbyła się konferencja prasowa wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego dotycząca postępów, wyzwań i perspektyw kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz wzrostu aktywności żeglugowej w pierwszym roku funkcjonowania inwestycji.

Dzięki kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną Polska jest bezpieczniejsza. (...) Dzięki tej inwestycji port w Elblągu, przy dobrej współpracy rządu i samorządu, stanie się kolejnym dużym portem na Bałtyku. Mamy Szczecin, Świnoujście, Gdańsk i Gdynię – porty, które wykonują gigantyczne przeładunki rok do roku. Poradziły sobie z węglem, poradziły sobie z eksportem ukraińskiego zboża. Teraz Elbląg dołączy do tego grona – powiedział wiceminister Witkowski. - Polska jest krajem morskim i Polacy zasługują na to, aby mieć takie piękne inwestycje – dodał.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski zaznaczył, że inwestycje prowadzone przez urząd będą służyły rozwojowi gospodarki morskiej.

Rok temu uczestniczyliśmy w uroczystości oddania do użytku tej pięknej budowli hydrotechnicznej wyposażonej w śluzę, bramy śluzy, mosty obrotowe. Przez ten rok przez kanał przepłynęły 1864 jednostki, ale warto by było zrobić sobie statystykę, ile jednostek przez ponad 70 lat przepłynęło przez Cieśninę Piławską – wskazał.

Dyrektor Piotrzkowski podkreślił, że obecnie trwają prace związane z realizacją drugiego etapu inwestycji. "Ten etap jest dość skomplikowany. Może mniej spektakularny niż to co tutaj widzimy, ale polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg. Natomiast w lipcu oddaliśmy do użytku most w Nowakowie, który nie stanowi już przeszkody nawigacyjnej" – wyjaśnił.

Ta inwestycja będzie kończona w tym roku. Będziemy również realizować inwestycję związaną z pogłębianiem rzeki Elbląg i przetarg na ten ostatni odcinek prowadzący do obrotnicy, do punktu P2 wkrótce będzie ogłaszany. Oprócz tego w stoczni w Finlandii budowana jest pogłębiarka, która służyła będzie utrzymaniu parametrów toru wodnego, a więc 5 m głębokości, 60 m szerokości. Będziemy tę pogłębiarkę eksploatowali, obniżając koszty utrzymania tych parametrów – powiedział Wiesław Piotrzkowski.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Na pozostałe ok. 2,5 km składają się się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

autor: Dariusz Sokolnik

+13 Najważniejsza propaganda
Już chyba dosyć tej PiSiej propagandy. Ludzie mają swój rozum i widzą.
19 wrzesień 2023 : 08:16 Jato | Zgłoś
+11 miś
Kanał przez Mierzję nie podnosi żadnego bezpieczeństwa kraju. Ma znaczenie jedynie turystyczne choć i to jest spier...ne. poprzez żle dobrane godziny otwarcia śluzy i strasznie długa procedurę śluzowania. Nie można wypłynąć z Zalewu na Zatokę i wrócić tego samego dnia ze względu na ustalone przez UM Gdynia godziny śluzowania. Statki towarowe do Elbląga nie popłyną bo i po co? daleko, brak infrastruktury a do Darłowa i Kołobrzegu jest bliżej. Marynarka wojenna nie wpłynie na Zalew żadnym okrętem chyba że motorówką. Rzeka Elbląg jest poprowadzona obecnie w dwumetrowej wysokości betonowym korycie. Kto wpadnie do wody z niej nie wyjdzie. Most w Nowakowie, piękny ale otwierany powinien byc na żądanie jednostek pływających. itd..... Można było wybudować przekop o wiele mniejszy, o wiele taniej i nadal by miał swoją funkcjonalność. ale megalomania i urojone wizje starca z żoliborza były ważniejsze.
20 wrzesień 2023 : 07:33 andrzejmisio | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter