Podczas ceremonii odbywającej się w czwartek, 14 września br., matka chrzestna statku, przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, ochrzciła kontenerowiec, rozbijając butelkę szampana o dziób.
Statek został formalnie przekazany armatorowi przez stocznię 10 lipca 2023 r. Kontenerowiec opuścił południowo-koreańską stocznię cztery dni później, przeszedł Kanał Sueski 14 sierpnia i dzień przed swoją uroczystością - w środę, 13 września - zacumował niedaleko siedziby armatora (A.P. Moller - Maersk) przy nabrzeżu, na którym miało miejsce uroczyste nadanie imienia. Jest to nabrzeże byłego terminalu promowego (od dawna nieczynnego) Nordre Toldbod, do którego przez długie lata zawijały polskie promy ze Świnoujścia.
Oprócz matki chrzestnej, podczas ceremonii przemawiali również prezes Maersk Robert Uggla i dyrektor generalny Maersk Vincent Clerc.
"Laura Maersk to historyczny kamień milowy dla żeglugi na całym świecie. Pokazuje ducha przedsiębiorczości, który charakteryzuje Maersk od momentu założenia firmy. Jednak, co ważniejsze, ten statek jest bardzo realnym dowodem na to, że kiedy jako branża jednoczymy się poprzez zdecydowane wysiłki i partnerstwo, pojawia się namacalna i optymistyczna ścieżka w kierunku zrównoważonej przyszłości. Ten nowy ekologiczny statek jest przełomem, którego potrzebowaliśmy, ale wciąż mamy przed sobą długą drogę, zanim osiągniemy zero - powiedział Vincent Clerc" - dyrektor generalny Maersk.
"Laura" to dumne imię Maersk, głęboko zakorzenione w niektórych z pierwszych innowacyjnych punktów orientacyjnych firmy. Kiedy kapitan Peter Maersk Moller kupił swój pierwszy statek parowy w 1886 roku, nazwał go Laura. Dzięki silnikowi parowemu Laura była produktem drugiej rewolucji przemysłowej, co sprawiło, że jej wpływ na branżę żeglugową był znaczący.
Co więcej, Laura była pierwszym statkiem noszącym białą siedmioramienną gwiazdę na jasnoniebieskim tle. Symbol ten stał się później logo A.P. Moller - Maersk.
Maersk ma ambitny cel zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2040 roku i dąży do transportu co najmniej 25 proc. ładunków oceanicznych przy użyciu paliw ekologicznych do 2030 roku.
Kontenerowiec dowozowy (feeder) Laura Maersk o ładowności 2100 TEU (ekwiwalent kontenera dwudziesto-stopowego) jest ważnym krokiem w kierunku długoterminowego celu, jakim jest stopniowe odnawianie całej floty Maersk tak, by działała wyłącznie na paliwach ekologicznych. Maersk zamówił 24 kolejne statki napędzane metanolem, które mają być wprowadzone do eksploatacji w latach 2024-2027, a polityka armatora zakłada zamawianie wyłącznie nowych, własnych statków z opcją ekologicznego paliwa.
Szczegółową charakterystykę techniczną zamieszczamy poniżej, pod tekstem.
Najbliższe porty, jakie odwiedzi Laura Maersk, to Rotterdam (25 września), London Gateway, Felixstowe, Rotterdam, Getebborg, Aarhus i ponownie Rotterdam.
Przypomnijmy, że jeden z pierwszych w historii statków handlowych wyposażonych w napęd zasilany metanolem wyszedł z polskiej stoczni. Pierwsze w świecie komercyjne zastosowanie napędu na metanol na dużym statku, a jednocześnie pierwsze na promie, miało miejsce na jednostce Stena Germanica (wtedy drugim z największych promów na świecie). Jego instalację zlecono polskiej stoczni.
Przebudowa siłowni promu na zasilanie nowym paliwem w postaci metanolu, którą doceniono niejedną prestiżową nagrodą branżową, miała miejsce w Gdańskiej Stoczni Remontowej w 2015 roku, odbijając się szerokim echem w mediach branżowych i na licznych konferencjach technicznych i rynkowych sektora morskiego.
Prom operatora Stena Line kursuje na linii Kilonia-Goeteborg.
rel (Maersk); PBS (PortalMorski.pl)
Laura Maersk - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9944546
państwo bandery - Dania
port macierzysty - Kopenhaga
armator (właściciel) - Moller-Maersk A/S, Dania
armator zarządzający, operator - Maersk A/S, Dania
armator zarejestrowany - Maersk A/S, Dania
stocznia - Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd, Ulsan
stoczniowy nr budowy - 4168
przekazanie przez stocznię - 10.07.2023
wodowanie - 04.04.2023
wodowanie - 21.12.2022
położenie stępki - 25.07.2022
rozpoczęcie budowy - 01.07.2021
długość całkowita - 172,06 m
długość między pionami - 167,335 m
szerokość konstrukcyjna - 32,20 m
zanurzenie - 11,00 m
wysokość boczna - 16,80 m
wyporność - 43 212 t
masa statku pustego - 10 598 t
tonaż pojemnościowy brutto - 27 958
tonaż pojemnościowy netto - 10 945
nośność - 32 614 t
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 20 062
ładowność - 2100 TEU
liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych - 400
liczna rzędów kontenerów po szerokości pokładu - 13
napęd główny - jednośrubowy, z jednym silnikiem głównym i śrubą napędową o stałym skoku
moc napędu głównego - MCR 10 320 kW / 14 031 KM
prędkość eksploatacyjna - 18,00 węzłów
silnik napędu głównego - MAN-B&W, Niemcy / Dania (projekt), HD Hyundai Heavy Industries Co Ltd, Korea Południowa (budowa) - 1 × 6G50ME-C9-LGIM-HPSCR, 2-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, 500 × 2500 mm (średnica cylinda × skok tłoka); MCR 10 320 kW / 14 031 KM przy 100 obr./min.
zespoły prądotwórcze - 2 × 2820 kW (pr. zm.)
ster strumieniowy - 1 × dziobowy
miejsc dla załogi - 34
klasyfikacja - ABS (American Bureau of Shipping)