Żegluga

Dwa nowe holowniki zaprojektowane w grupie Damen już niebawem rozpoczną swoją działalność w Porcie Gdańsk. Jednostki zakończyły dziś swoją podróż z Wietnamu, cumując przy nabrzeżu Ziółkowskiego w Gdańsku.

Nowe holowniki Ares i Mars WUŻ Port and Maritime Services z Gdańska zostały zakupione celem rozszerzenia swoich możliwości holowania i obsługi statków, zgodnie z dynamicznym rozwojem i inwestycjami w rozbudowę obszarów przemysłowych i nabrzeży oraz rosnącym ruchem w porcie Gdańsk.

Holownik Ares (nr IMO 9906221; GT 381; moc napędu głównego MCR 5050 kW / 6866 KM), o długości całkowitej około 28 m, szerokości 13 m i uciągu 82 ton, został zbudowany według projektu Damen ASD 2813. Z kolei Mars (nr IMO 9963877; GT 299; moc napędu głównego MCR 3530 kW / 4800 KM) to holownik projektu ASD 2811 o podobnej długości, przy szerokości 11 m i uciągu 60 ton siły. Oba holowniki wyposażone są w systemy przeciwpożarowe klasy FiFi1 i dziobowe wciągarki holownicze.

Jednostki zostały zbudowane w stoczni Damen Song Cam w Wietnamie. Do portu w Rotterdamie przypłynęły na wielozadaniowym statku przystosowanym do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych Frauke. Po ostatecznych testach rozpoczęły rejs do Gdańska, który zakończył się dziś, tj. 1 sierpnia około godz. 10 przy nabrzeżu Ziółkowskiego.

Gdański armator wkrótce pozyska jeszcze jeden holownik Damena projektu ASD 2811, Pax (nr IMO 9962354; GT 299; moc napędu głównego MCR Mcr 3752 kW / 5102 KM). Ma to nastąpić we wrześniu lub październiku, po tym jak jego budowa zostanie ukończona w stoczni Albwardy Damen w Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

WUŻ jest największym polskim armatorem holowników portowych, z dziewięcioma holownikami i pięcioma innymi jednostkami użytkowymi, pilotowymi i przeciwpożarowymi. Należąca do prywatnego, polskiego kapitału firma bezwględnie dominuje na - historycznie swoim - rynku, czyli w porcie Gdańsk. Natomiast w portach Gdyni, Szczecina i Świnoujścia praktycznie cały rynek holowań portowych należy do niemieckiej grupy Fairplay Towage Group z siedzibą główną w Hamburgu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i jego partnerzy inwestują intensywnie w infrastrukturę portową, przebudowując istniejące i budując nowe nabrzeża, rozbudowując tereny przemysłowe oraz modernizując i budując falochrony m.in. w rejonie zewnętrznego Portu Północnego przyjmującego największe w Gdańsku statki, w tym - wkrótce - m.in. nowy falochron w ramach przygotowań do umiejscowienia w Gdańsku pływającego importowego terminalu LNG (jednostki FSRU lub rozważanych ewentualnie nawet dwóch).

AL, PBS

Fot.: Maciej Bielesz / PortalMorski.pl

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter